Utforsk og jobb med lyddesign i radioreklamer
Finn tre radioreklamer, og svar på spørsmålene under.
Finn radioreklamer på nettet eller bruk noen herfra:
Info om radioreklamen
Finn tittel, lengde, hvem som har produsert den, hva slags produkt eller tjeneste den reklamerer for, og hva slags selskap eller organisasjon som står bak.
Lydtyper
Hvilke lydtyper er brukt? Er dette lydtyper du kunne ha tatt opp selv?
Virkemidler og oppbygning
Hvilke virkemidler er brukt med tanke på dramaturgi/oppbygning, historiefortelling, lydtyper og i redigeringen? For eksempel justert lydnivå, arbeid med frekvenser og panorering?
Hvordan oppleves de?
Hvordan vil du gå fram for å gjøre et lydopptak av stiletthæler på parkett?
Hvordan kan du lydlegge at noen kommer løpende i skogen i full fart?
Se for deg at du er i en mørk, fuktig kjeller, og at en tung, gammel dør åpnes sakte. Hvordan kan du skape dette lydbildet?
Nå skal du gjøre lydopptak og sette sammen minst to ulike lydbilder for å dramatisere og bygge opp en fortelling eller stemning. Jobb med lydnivå, rytme, frekvenser og panorering i redigeringen.
Gjør opptak av minst fire av disse seks lydene:
effektlyd av føtter som går (velg selv sted, intensitet og underlag)
miljølyd fra et folksomt sted
miljølyd i et ikke så hyggelig rom
miljølyd og effektlyder i skog
effektlyd av en grein som knekkes
effektlyd av dør som lukkes
Lag en radioreklame på 10–15 sekunder hvor du legger vekt på et variert lydbilde og dramatisering. Mesteparten av lydene skal du produsere selv. Musikk og eventuelle effekt- og miljølyder skal ha åpen lisens eller creative commons-lisens.
Velg et av disse produktene, og velg målgruppe selv
nytt støyreduserende hodesett fra valgfri produsent
Coca-Cola på 0,33-litersboks
- Kvikk Lunsj
Relatert innhold
Hvordan kan du skape en radioreklame som gjør at lytteren blir værende og blir interessert i budskapet? Lytt og lær mer om lyddesign i radioreklamer.