Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Profil og identitet på fasader

I denne oppgaven skal du lage et forslag til en fasade for en butikk eller en kafé. Fasaden skal formidle en tydelig profil og identitet. En gjennomført profil får bedriften til å stå fram som seriøs og gjør at den skiller seg ut i mengden.
Fargerik veggillustrasjon. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Forarbeid

  1. Finn et egnet lokale i ditt nærområde. Det kan være et tomt lokale eller et sted der det allerede er en bedrift og du ønsker å gjøre en fasadeendring. Velg gjerne et bygg som i utgangspunktet har vært brukt til noe helt annet, som et nedlagt industribygg, et naust eller annen eldre bebyggelse. Bygninger som har spennende arkitektur, som er moderne, eller som har tydelige referanser til en stilepoke, er også gode utgangspunkt.
  2. Fotografer fasaden av ditt valgte lokale. Ta flere bilder fra ulike vinkler. Ha både oversiktsbilder der hele fasaden viser, og nærbilder av for eksempel inngangsparti eller vinduer.
En kvinne og mann med forkle foran en vogn som selger gatemat. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Målgruppe

Målgruppe er en gruppe eller kategori av personer som har noen fellestrekk. Målgrupper dannes ved at du deler mennesker inn i grupper ut fra ulike kriterier som kjønn, alder, utdanning, livsstil og forbruksmønster. Før du begynner på planlegging av fasaden, må du ta stilling til hvilken målgruppe butikken eller kafeen skal ha. Hvem skal salget henvende seg til?

Sortiment

Det andre du må tenke på, er hvilket sortiment bedriften skal tilby. Hvilke varer eller tjenester skal butikken eller kafeen selge? Det er viktig at sortimentet passer til den valgte målgruppa.

Service og sted

Det siste du må ta stilling til, er hvor og hvordan butikken eller kafeen skal selge tjenesten eller produktene sine. Dette handler om hvor lokalet ligger, hvilke åpningstider man skal ha, eller hvordan man skal møte kundene sine. Om det skal være selvbetjening eller personlig service, avgjør hvor mange ansatte bedriften må ha.

Butikkfasaden til Georg Jensen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave

  1. Bruk fotoene dine som utgangspunkt. Du kan jobbe digitalt i et bilderedigeringsprogram eller et 3D-program, lage en kollasj, tegne et forslag eller bygge en modell.
  2. Lag en visuell profil for butikken eller kafeen. Du må velge farger, skrifttyper, materialer og uttrykk. Kanskje ønsker du å skape et helt bestemt konsept? Du må velge et navn og utarbeide en logo.
  3. Visualiser digitalt eller for hånd, i en kollasj, på en tegning eller i en modell hvordan fasaden skal se ut. Legg inn logo, skilt, dekor og eventuelt andre elementer som uttrykker identitet og profil.
  4. Presenter løsningen din for resten av klassen.
Designer i arbeid på datamaskin. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Relatert innhold

Hva inneholder en designmanual, hva brukes de til og hvorfor er de nyttige?

.

CC BY-SASkrevet av Hanne Merethe Riskedal Staurland.
Sist faglig oppdatert 20.11.2019

Læringsressurser

Salgsmiljø