Hopp til innhold

Fagstoff

Det ytre salgsmiljøet

Oppgaven til det ytre salgsmiljøet er å trekke kundene inn i butikken. Hvor ligger bedriften? Er den lett å finne? Hvordan er fasade og inngangsparti?
Utstillingsvindu med hvite dukker i festantrekk designet av Stella McCartney. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva består det ytre salgsmiljøet av?

Disse elementene inngår i det ytre salgsmiljøet:

  • beliggenhet
  • fasade
  • inngangsparti
  • utstillingsvinduer

Det ytre salgsmiljøet har som oppgave å få kundene til komme inn i butikken, mens det indre salgsmiljøet har som oppgave å få de kundene vi har fått på besøk, til å kjøpe varene våre.

Beliggenhet

Hvis kunden ikke finner bedriften, blir det ikke noe salg. Beliggenheten er altså svært viktig for at vi skal være tilgjengelige for kunden. Vi må sørge for at vi har god skilting, slik at kundene ser hvor vi holder til og enkelt kan finne oss. Det må være parkeringsplasser i en viss nærhet, og det må være tilfredsstillende brøyting og strøing.

Beliggenheten, altså omgivelsene og det området butikken ligger i, er også med på å gi et inntrykk av butikkens profil. Er strøket rundt nedslitt, asfalten i gata og på parkeringsplassen full av huller og nabohusene fullstendig nedtagget, vil dette smitte over på hvordan vi blir oppfattet, og det kan være vanskelig å gi et inntrykk av høy kvalitet og luksus.

Fasaden

Fasaden er vårt ansikt utad, og den må harmonere med vår profil. Fasaden skal gi kundene lyst til å komme inn i butikken. En nedslitt fasade gir et dårlig førsteinntrykk!

Foto av fasaden til Glassmagasinet.
Åpne bilde i et nytt vindu

Inngangspartiet

Inngangspartiet skal ønske kundene velkommen slik at de får lyst til å komme inn. Det må derfor være innbydende og ryddig. God belysning og pene, godt synlige skilt er med på å øke denne lystfølelsen. Det må være enkelt for kundene å ta seg inn i butikken enten de sitter i rullestol, har med barnevogn eller er i toppform.

Det er viktig at farge og materialvalg harmonerer på fasaden, inngangspartiet og utstillingen ellers. Butikkens åpningstider bør være godt synlige i inngangspartiet.

Utstillingsvinduer

Utstillingsvinduene skal vise noe av det vi tilbyr. Hensikten er å fange oppmerksomheten til potensielle kunder og påvirke dem til å komme inn i butikken. Utstillingsvinduene er viktige for å profilere butikken eller kontoret. Her er det viktig at fargevalg og lyssetting blir bra, og det er derfor vanlig at profesjonelle dekoratører lager vindusutstillingene. Gamle utstillinger som er falmet, fulle av støv og helt gått ut på dato, gir dårlig inntrykk. Vindusutstillingen bør selvfølgelig samordnes med det som ellers gjøres av profileringsarbeid og salgsaktiviteter.

Utstillingsvindu i en Louis Vuitton-butikk der blant annet to vesker er utstilt. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Relatert innhold

Oppgaven til det ytre salgsmiljøet er å trekke kundene inn i butikken. Hvor ligger butikken? Er den lett å finne? Hvordan er fasaden og inngangspartiet?

CC BY-SASkrevet av Mette Holan. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 16.05.2018

Læringsressurser

Salgsmiljø