Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Salgsutstilling i et designmuseum

I denne oppgaven skal dere lage ei salgsutstilling til et designmuseum. La dere inspirere av stilhistorien, velg en periode og sett dere inn i hva som kjennetegner den. Hvordan kan dere lage et utstillingsdesign som representerer denne perioden?
Vindusutstilling med greske søyler og torsoer. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppdrag

Omvisning på en plakatutstilling. Foto.

Dere har fått et oppdrag fra et designmuseum. De ønsker å vise fram varer fra museumsbutikken. Samtidig skal utstillinga representere en epoke fra stilhistorien. Velg en periode dere liker, og sett dere godt inn i hva som kjennetegner denne. Finn elementer fra perioden som du vil bruke i utstillinga, og velg hvilke varer dere vil stille ut.

Oppgaven kan løses i grupper på 2–3 elever eller individuelt.

Følgende skal være med i utstillinga:

  • bakvegg
  • 3D-elementer fra stilhistorien
  • varer som er aktuelle i en museumsbutikk
  • rekvisitter

Dette skal dere jobbe med i utstillinga:

  • komposisjon

  • varebehandling
  • fargebruk
  • belysning
  • materialbruk

Arbeidsprosess

  1. Velg en stilhistorisk periode, og sett dere inn i hva som kjennetegner den.
  2. Lag et moodboard med elementer dere vil bruke.
  3. Velg en fargepalett som passer til perioden.
  4. Velg ei målgruppe for utstillinga.
  5. Lag mange idéskisser, og velg en dere vil jobbe videre med. Arbeid med høydeforskjeller, linjer og gruppering i komposisjonene.
  6. Lag en presentasjonsskisse for kunden i målestokk.
  7. Eksperimenter med maleteknikker og materialvalg før dere lager utstillinga. Dere kan bruke plotter, laserskjærer eller folieskjærer hvis dere har tilgang til dette.
  8. Jobb med belysning og skyggevirkninger.
  9. Fotografer den ferdige utstillinga.
Utstilling med tre pyramider i miniatyr og fire bannere med egyptiske figurer og hieroglyfer. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Presentasjon for oppdragsgiver

Dere skal presentere løsningsforslaget deres for kunden.
Presentasjonen skal inneholde:

  • moodboard
  • presentasjonsskisse
  • foto av ferdig utstilling
  • vurdering av:

    • hvordan utstillinga er rettet mot valgt målgruppe.
    • hvordan dere har brukt komposisjonsprinsipper.
    • hvordan dere har fått fram perioden gjennom bruk av farger, former, linjer og valg av materialer og elementer i utstillinga.
    • hvordan varene fra butikken blir vist fram.
    • hvordan dere har jobbet med lys og skyggevirkninger.

Relatert innhold

Designere og håndverkere bør kjenne til utviklingen av faget sitt. Stilhistorie kan også inspirere til nyskaping.

CC BY-SASkrevet av Torhild Dahl Enoksen.
Sist faglig oppdatert 19.04.2021

Læringsressurser

Salgsmiljø