Podkast: Øyafestivalen
I denne oppgaven skal du først lytte til to podkastepisoder med markeds- og programsjefen i Øyafestivalen. Etterpå arbeider du med bransjeanalyse og situasjonsanalyse.
Oppgave 1
Sjekk at du kan følgende fagbegreper innen bransje- og situasjonsanalyse. Dra riktig betydning til riktig begrep:
Oppgave 2
Del 1
Lytt til podkasten om bransjeanalyse for Øyafestivalen.
Del 2
Gjennomfør en bransjeanalyse for festivalbransjen. Ta utgangspunkt i Øyafestivalen der du bruker
Porters fem konkurransekrefter
de fire nye konkurransekreftene
informasjon fra podkasten
det du selv vet om bransjen
det du finner ved søk på internett
eventuelle egne forutsetninger
Del 3
Lytt til podkasten om situasjonsanalyse for Øyafestivalen.
Del 4
Gjennomfør en situasjonsanalyse av Øyafestivalen med utgangspunkt i
informasjon fra podkasten
det du selv vet om Øyafestivalen
det du finner ved søk på internett
eventuelle egne forutsetninger
Del 5
Med utgangspunkt i bransje- og situasjonsanalysene du har foretatt i del 2 og 4, skal du nå beskrive egne forslag til markedsstrategiske beslutninger for Øyafestivalen. Hvilke strategiske grep mener du at Øyafestivalen bør ta når det gjelder valg av målgruppe og bruk av konkurransemidlene? Formuler forslagene dine i et oppsummerende notat der du gir konkrete og begrunnede anbefalinger.