Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Å forebygge konflikter

En arbeidshverdag preget av konflikter vil skape mistrivsel og et dårligere arbeidsmiljø. Hvordan kan du bidra til å forebygge konflikter på jobben eller praksisplassen?
Fem personer som diskuterer rundt et bord. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1

Diskuter med en medelev:

  • Hva kan du som servicemedarbeider gjøre for å forebygge konflikter?

  • Hvorfor er det viktig å forebygge konflikter?

  • Hva kjennetegner god kommunikasjon, og hvordan kan god kommunikasjon forebygge konflikter?

Oppgave 2

Lag en liste med overskriften "10 tips for å forebygge konflikter".

Oppgave 3

Drøft påstandene:

  • "Alle servicemedarbeidere bør delta på kurs for å lære å forebygge konflikter."

  • "God kommunikasjon er det viktigste for å forebygge konflikter."

  • "Konflikthåndtering er et lederansvar."

  • "Å forebygge og håndtere konflikter og å skape god trivsel og en følelse av tilhørighet er ikke bare et lederansvar, men et ansvar alle ansatte må ta."

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 17.12.2021

Læringsressurser

Konflikthåndtering