Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Prosentregning. Vekstfaktor. Prosentpoeng.

Her kan du øve deg på regning med prosent i ulike situasjoner.

Trenger du litt repetisjonsoppgaver om prosentregning? Nederst på sida finner du lenker til ulike oppgaver fra 1P der du skal regne med prosent. Etter hvert kan du prøve deg på de nummererte oppgavene på denne sida.

Oppgave 1

Et samboerpar hadde til sammen en årsinntekt på 1 040 000 kroner. Den ene av dem tjente 60 prosent mer enn den andre.

a) Hvor mye hadde hver av dem i årsinntekt?

Tips til oppgaven

Finn ut hvor mange prosent den totale årsinntekten tilsvarer. Gå deretter "vegen om 1".

Løsning

Når den ene tjener 60 prosent mer enn den andre, er det den andre tjener, 100 prosent. Den første tjener da 160 prosent. Det betyr at det de tjener til sammen, utgjør 260 prosent av det den andre tjener. Det betyr at vi "går vegen om 1" ved å dele den totale årsinntekten på 260 og multiplisere med 160 for å finne hva den første tjener.

CAS-utregning med GeoGebra. På linje 1 er det skrevet 1040000 k r delt på 260 multiplisert med 160. Svaret er 640000 k r. På linje 2 er det skrevet 1040000 k r delt på 260 multiplisert med 100. Svaret er 400000 k r.  Skjermutklipp.

b) Lag to ulike diagrammer som viser inntektsfordelingen til samboerparet.

Oppgave 2

Det har vært kommunevalg i Furefoss kommune. Nedenfor er resultatet av stemmeopptellingen for de fem partiene som stilte liste til valget samt oppslutningen ved forrige valg.

Parti

Antall stemmer ved valget i år

Oppslutning ved forrige valg
(prosent)

Arbeiderpartiet (Ap)

12 454

35,1

Furefossens venner (FV)

6 902

21,0

Høyre (H)

8 679

22,1

Sosialistisk Venstreparti (SV)

5 877

16,5

Miljøpartiet De Grønne (MDG)

2 885

5,3

Tenk deg at du er journalist i lokalavisa. Skriv en artikkel som oppsummerer valgresultatet.

Tips til oppgaven

Oppgaven kan blant annet inneholde grafiske framstillinger som viser resultatet ved valget og resultatet ved valget sammenlignet med forrige valg.

Oppgave 3

– Jeg tenker på et tall, sier Ellen. – Dette tallet er slik at hvis jeg legger på 20 prosent og deretter legger til 16, får jeg et tall som er 75 prosent større enn det tallet jeg får hvis jeg trekker 20 prosent fra tallet.

a) Hvilket tall tenker Ellen på?

Løsning

Her er vekstfaktor et veldig nyttig hjelpemiddel. Vi løser oppgaven med likning, og vi starter med å sette x lik det ukjente tallet. Vekstfaktoren er 1,2 når noe øker med 20 prosent. De to første opplysningene gir derfor uttrykket  x·1,2+16. Dette skal være like stort som uttrykket vi får av de to siste opplysningene, som er  x·0,8·1,75, siden vekstfaktoren ved 20 prosent reduksjon er 0,8 og 1,75 ved en økning på 75 prosent. Dette gir likningen

x·0,8·1,75=x·1,2+16

Prøv å løse likningen for hånd. Vi viser løsning med CAS i GeoGebra nedenfor.

CAS-utregning med GeoGebra. På linje 1 er det skrevet x multiplisert med 0,8 multiplisert med 1,75 er lik x multiplisert med 1,2 pluss 16. Svaret med "Løs" er x er lik 80. Skjermutklipp.
Åpne bilde i et nytt vindu

Ellen tenker på tallet 80.

b) Lag en tilsvarende oppgave og løs den, eller bytt oppgave med en medelev. Denne gangen skal det trekkes fra et tall, ikke legges til slik som i oppgave a), der det ble lagt til 16. Prøv å lage oppgaven slik at det blir hele tall.

Relatert innhold

Her får du oppgaver der du kan øve deg på prosentregning.

CC BY-SASkrevet av Bjarne Skurdal.
Sist faglig oppdatert 14.06.2021

Læringsressurser

Prosent og prosentvis vekst