Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Feltarbeid: Gradientanalyse på en rabb

På rabbene er vegetasjonen utsatt for sterk kulde om vinteren og tørke om sommeren. I denne feltoppgaven skal dere gjennomføre en gradientanalyse. Kartlegg hva slags planter som vokser på en rabb, og hvordan fordelingen mellom artene er over en viss strekning fra toppen og ned skråningen.

Hensikt

I denne feltoppgaven skal dere kartlegge hva slags planter som vokser på en rabb, og hvordan fordelingen mellom artene er over en viss strekning fra toppen av rabben og ned skråningen.

Hva er en rabb?

Elever gjør undersøkelser i fjellet. Foto

En rabb er en forhøyning eller liten rygg der snøen blåser av om vinteren og vannet renner bort om sommeren. Rabbene er derfor tørre om sommeren og nakne eller med bare et tynt snødekke om vinteren. Rabben er en motsetning til snøleiet, der snøen ligger nesten hele sommeren og fuktigheten ofte er høy.

Plantene som vokser på rabben, har relativt lang vekstsesong og er utsatt for sterk kulde om vinteren og tørke om sommeren. Vegetasjonen er dominert av ulike lyngarter, som rypebær, krekling og greplyng. Dessuten finner vi ofte dvergbjørk og einer som dominerer litt nedenfor toppen av rabben. Lavarter dominerer gjerne bunnsjiktet, og ofte preges de av de lyse lavartene, som reinlavarter.

Framgangsmåte

  1. Elever gjør undersøkelser i fjellet. De sitter og står langs et tynt, blått tau som er strekt over et område. En av dem noterer på en blokk. Foto

    Når dere kommer til ekskursjonsområdet, må dere velge ut en passende rabb, dersom dere ikke har valgt ut på forhånd.

  2. Start med å ta oversiktsbilder og lage skisser som viser hvordan rabben ligger i terrenget.
  3. Gjør notater om hvordan rabben ser ut.
  4. Merk av rabben på kartet, og finn posisjonene og høyden over havet.
  5. Fest tauet ved toppen av rabben, og strekk det ut nedover skråningen på lesiden av rabben, eller velg den siden dere synes er best med tanke på de lokale forholdene.
  6. Bruk kompass, og finn ut hvilken retning tauet er strukket ut i. Mål helningsvinkelen på terrenget. Bruk et kompass med klinometer eller en app.
  7. Registrer hvilke planter som vokser i en avstand på 50 cm på hver side av tauet. Noter hvor dominerende veksten er. Her kan dere bruke en loggføring som vist i filmen, eller dere kan lage et eget tilsvarende system.
  8. Ta bilder underveis, og vær sikre på at dere har artsbestemt plantene riktig.
  9. Hvis dere har tid, kan dere gjøre tilsvarende undersøkelser på flere rabber eller på flere sider av en rabb.

Til ekskursjonsrapporten

  • Ekskursjonsrapporten bør inneholde en forklaring på hva en rabb er, med beskrivelse og bilder av rabben dere undersøkte.
  • Ta med et kartutsnitt hvor dere har merket av rabben dere undersøkte.
  • Videre må dere beskrive metoden dere brukte for å kartlegge rabbvegetasjonen.
  • Presenter resultatene slik at det kommer tydelig fram hvilke arter som vokste på rabben, og hvordan de ulike artene dominerte i vegetasjonen. Legg vekt på å si noe om hvordan én eller flere av artene er tilpasset de tøffe vekstforholdene på rabben.
CC BY-SASkrevet av Alf Jacob Nilsen.
Sist faglig oppdatert 22.04.2021

Læringsressurser

Feltarbeid i fjellet