Hva skjer når vi ikke forstår hverandre?
Fra du er et lite barn, samler du opp begreper, kunnskap og erfaringer om verden. Når du møter på noe nytt, kobler du det til noe du kjenner fra før, og slik utvider du både begrepsforståelsen og kunnskapen din om verden.
Et lite barn kan bruke betegnelsen "pus" på alle dyr med pels. Vi lærer betydningen av begreper i samspill med andre, i møte med fenomener i verden, som katter og hunder. Hvis barnet får tilbakemeldinger om at dyret de peker på, er en hund, vil de nyansere både erfaringene og begrepene sine. Neste gang de møter en hund, har de kunnskapen om verden som gjør at de kan velge riktig begrep for å beskrive den.
Når du ikke forstår noe, er det ofte fordi du ikke har kunnskap eller erfaring om det. Da gjelder det å prøve å finne knagger du kan henge den nye kunnskapen på, gjennom å se om du kan koble det ukjente til noe du kjenner til:
Et eksempel:
Ordet ’biped’ blir brukt i zoologien, men ikke så mye i dagligtalen.
- Kan du forstå hva det betyr?
Et liknende ord som er mer vanlig i bruk, er ’tripod’.
- Forstår du hva det betyr? Vi kan anta at de fleste av leserne vet hva ordet betyr. Hvis vi nå forklarer at ’biped’ og ’tripod’ er ganske like ord, som er bygd opp av de samme to ordene:
’bi’ (dobbel) og ’tri’ (tre) og det latinske ’pes’ og greske ’pod’, som begge betyr fot.
- Forstår du nå hva ’biped’ betyr?
Det er ikke alltid vi klarer å koble det ukjente til noe kjent.
Hvis du ikke kjenner til reglene for fotball, vil det ikke gi noen mening for deg som tilskuer å se at linjedommer vifter med offside-flagget. Du mangler kunnskap til å avkode dette tegnet.
Du kan prøve å gjette hva tegnet betyr ut fra situasjonen, men det er ikke så lett å se sammenhengen mellom hva spilleren gjorde da hen kom i offside, og flagg-viftingen. Noen kan forklare deg hva offside er, men det beste vil nok være å spille fotball selv, slik at du får konkrete erfaringer med hva det vil si å være offside. Neste gang du ser en linjedommer vifte med flagget, har du en ’knagg’ å henge begrepet på, siden du har erfaringer som gjør at du kan tolke tegnet.
Tenk over / diskuter:
Hvordan kan du bruke det du har lært om forståelse her, neste gang du møter noen som ikke forstår hva du snakker om?
Noen ganger gjør vi feilkoblinger. Misforståelser er når vi tror at vi har forstått noe, mens vi har avkodet meldingen på en måte som aldeles ikke stemmer overens med den innkodede betydningen av en melding. Kanskje du fant et kjent begrep som liknet det nye begrepet, som du trodde ga nøkkelen til å forstå det? Noen ganger kan likheter i begreper være overfladisk og lede deg på villspor, som i dette eksempelet:
Et eksempel:
Du kan lese om denne hendelsen i artikkelen: Legen forstod ham ikke – ble avvist på NRK:
I 2009 ble en norsk 25-åring som bodde i København, slått med et glass i hodet.
Han led av sykdommen hemofili, en tilstand der blodet ikke koagulerer, slik at små skader kan føre til store blødninger, og han dro til legevakten selv om han kun hadde en kul i hodet. På legevakten fortalte han at han var hemofil.
Han fikk til svar at ”homofili – det trenger du ikke behandling for”, og at han burde dra hjem. Som danske hørte sykepleieren tydelig "homofil", og koblet det feil, til ordet som har med seksuell legning å gjøre.
Dette ble en misforståelse som kostet mannen livet, de fant han senere død av indre blødninger i hjernen.
I dette tilfellet hadde det vært mye bedre om de ansatte på legevakten hadde forstått at de ikke forstod. Da kunne de kommet til bunns i saken, ved å spørre om 25-åringen kunne gjenta det han sa.
Tenk over / diskuter:
Hvordan opplever du det når noen du kommuniserer med, ikke forstår at de ikke forstår? Hvilke konsekvenser kan det ha?
Skjer misforståelser oftere når vi nesten forstår hverandre?
Dahl, Ø. (2001). Møter mellom mennesker: interkulturell kommunikasjon. Gyldendal.