Kartlegging av handelsnæringen
Hvordan ser handelsnæringen ut der du bor? Tar butikkene grep for å følge med på nye trender og handlemønstre?
Oppgave – i klassen og i grupper
Del 1: Forberedelser (i klassen)
- Jobb sammen i klassen for å få en oversikt over butikker og handlesentre der dere bor. Del inn butikkene etter hvilken bransje de tilhører.
- Del klassen inn i små grupper på 2–3 elever, og fordel bransjene mellom gruppene.
Forslag til bransjeinndeling
elektro- og hvitevareforhandlere
kles- og skobutikker
- sportsbutikker
- dagligvarebutikker og andre matbutikker
- apoteker og helsekostforretninger
- serveringssteder
- møbel- og interiørbutikker
- frisører, helse- og skjønnhetssalonger
- andre
Del 2: Lag en markedsundersøkelse (i klassen og i grupper)
- Nå skal dere gjennomføre en markedsundersøkelse i de ulike bransjene.
- Bestem dere for hvilken type undersøkelse dere vil gjennomføre. Dere kan bruke flere typer dersom dere mener at det er hensiktsmessig, kanskje både en generell spørreundersøkelse og et intervju?
- Start med å lage en undersøkelse i fellesskap i klassen. Formuler spørsmålene sammen. Deretter justerer hver gruppe spørsmålene slik at de passer til den aktuelle bransjen.
Tips til spørsmål dere kan stille butikkene i markedsundersøkelsen
Kjenner dere til nye trender og handlemønstre?
- Hvilke?
- Hvilke konsekvenser får de for butikkene i bransjen deres?
Tilpasser dere butikken deres til nye trender og handlemønstre?
- Hvilke, hvorfor og hvordan?
- Har eventuelle tilpasninger resultert i økt salg?
Hvilke endringer bør dere gjøre for å øke salget?
- Hvorfor og hvordan?
Har dere tenkt på nye løsninger?
- Hvilke, hvorfor og hvordan?
- Bestem dere for hvordan dere vil kontakte butikkene, for eksempel om dere vil besøke dem personlig, sende dem e-post, ringe dem eller kontakte dem via sosiale medier.
Ulike verktøy for å gjennomføre undersøkelser
spørreundersøkelser
- ved personlig frammøte
- via e-post
- via sosiale medier
- med SurveyMonkey
- med EasyQuest
- med Google Skjemaer
- intervju
Del 3: Gjennomføring og analyse (i grupper)
- Kontakt butikkene på forhånd, og lag avtaler for å gjennomføre undersøkelsen.
- Gjennomfør undersøkelsen.
- Analyser funnene i "deres" bransje.
- Lag en presentasjon av funnene deres.
Del 4: Presentasjon (i klassen)
- Hver gruppe viser sin presentasjon for resten av klassen.
- Noter viktige funn på tavla.
- Diskuter likheter og ulikheter mellom bransjene.
- Lag en samlet presentasjon av funnene som er felles for hele handelsnæringen der dere bor, og send den gjerne til næringssjefen i kommunen. Dette kan være viktig informasjon kommunen kan bruke i arbeidet med næringsutvikling.
Lykke til!
Relatert innhold
CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 05.02.2021