New Retail?
Oppgave
I denne oppgaven har vi plukket ut noen moderne ord og uttrykk som har dukket opp i handelsnæringen de siste årene. Det er noen norske ord, men de fleste er på engelsk. Dere skal forklare hva ordene betyr, og gi eksempler på hvordan de brukes i virkeligheten.
Del 1: Forklar ord og uttrykk
- Del klassen i fire grupper.
- Hver gruppe får en bolk med ord som de skal forklare og illustrere.
Ord til gruppe 1: A–D
Adwords
API
Beacons/nettvarder
Big Box-butikker
Big Data
Bopis
Bruttofortjeneste
Cookie
Click & Collect
Customer Relationship Management (CRM)
Dark Store
Disruptiv innovasjon
Distribusjonshub / Micro Fulfillment Centre
Distribusjonssenter (DC)
Drop Shipping
Ord til gruppe 2: E–L
Earned Media
Effektmåling
EDI
Endless Aisle
Enterprise Resource Planner
Franchise
GDPR
Geotargeting
IoT
Key Opinion Leader (KOL) / Key Opinion Consumer (KOC)
Kontaktløs betaling
Klikkrate
KPI
Lagringskostnad
Last Mile
Ord til gruppe 3: M–R
Machine Learning
Mobile First
New Retail
Omnikanal / Unified Commerce
One-Stop-Shop
Order Management Systems (OMS)
Out Of Stock (OOS)
Pop-Up Store
Product Life Cycle (PLC) / produktets livssyklus
Point-of-Sales (POS) System
Prosumer
QR-koder
Restordre
RFID
Ord til gruppe 4: S–W
Selvbetjent butikk
Servicegrad
Social Commerce
Stock-Keeping Unit (SKU) / vareenhet (VE)
Store Management System (SMS)
Strekkoder
Teknisk gjeld
Teknologisk økosystem
Transport Management System (TMS)
Ukurant varelager
Varereisen
Virtual Reality
Warehose Management System (WMS)
Wearable Technology
- Bruk nettet til å finne informasjon om ordene. Skriv ordforklaringer med deres egne ord, og bruk så langt som mulig eksempler fra deres egen virkelighet.
- Skriv ordlista i et dokument, og sett den opp på samme måte som i en ordbok.
Del 2: Gjettekonkurranse
- Når alle gruppene har skrevet ferdig ordlista si, er det gjettekonkurranse.
- Den gruppa som får flest riktige, vinner og kan smykke seg med tittelen " Champions of new Words".
Tips til hvordan gjettekonkurransen kan gjennomføres
Gruppe 1 tar med ordlista si opp til tavla. Én fra gruppa deler tavla opp i 4 deler, én del for hver gruppe, og har ansvaret for å sette en strek hver gang noen i klassen svarer riktig.
En annen i gruppa leser opp et ord, og resten av klassen gjetter hva det betyr. Elevene rekker opp hånda og sier navnet sitt og hvilken gruppe de er på, for eksempel "Pia, gruppe 3". Hvis svaret er riktig, får gruppa en strek på tavla. Det er om å gjøre å ha flest streker når alle gruppene har vært gjennom ordlista si.
Når gruppe 1 har gått gjennom sine ord, fortsetter gruppe 2, så gruppe 3 og til slutt gruppe 4.
Alternativt kan dere gjennomføre gjettekonkurransen mer som en quiz der elevene diskuterer gruppevis og avleverer et felles svar fra gruppa.
Del 3: Lag en e-ordbok
- Hver gruppe lager en e-bok med en alfabetisk oversikt over sine ord med tilhørende forklaringer og eksempler.
- Kall bøkene for eksempel "A–D in New Retail", "E–L in New Retail", osv.
Lag en e-bok
Dere kan bruke Canva til å lage e-bøker. Se hvordan på canva.com.
Kilde
Driw (u.å.). New Retail – en ordliste for å forstå alle begrepene. Hentet fra https://f.hubspotusercontent00.net/hubfs/5404305/PDF-er/DRIW%20New%20Retail%20Ordliste2.pdf