Aktiviteter som stimulerer språket
Planlegg språkstimulerende aktiviteter som passer for en bestemt aldersgruppe, og prøv dem ut i praksis.
Bestem deg for hvilken aldersgruppe du ønsker å lage aktiviteter for. Les i fagartikkelen om språkutvikling hvilket forventet språknivå barn i denne alderen befinner seg på.
Lag et skjema som det du ser under oppgavene, og fyll inn hvilke aktiviteter du mener passer for å fremme de ulike områdene som det er viktig å stimulere.
Velg en av de aktivitetene du har foreslått, og planlegg aktiviteten i et planleggingsdokument. Her skriver du også hva som er målet/målene med aktiviteten.
Prøv ut aktiviteten enten i praksis eller i klassen.
Evaluer aktiviteten ut fra de målene du satte.
Hva gikk bra, og hvorfor gikk det bra?
Hva kunne eventuelt vært gjort annerledes? Begrunn svaret ditt.
Områder det kan være viktig å stimulere | Dine forslag til aktiviteter |
---|---|
sette ord på tanker og følelser | |
forstå viktige informasjon | |
lytte til andre | |
utvikle dialogen | |
huske/memorere | |
fortelle noe | |
repetere noe | |
ha språklek i ei gruppe | |
sette i gang en samtale | |
filosofere rundt et tema | |
øve på å lese | |
øve på bokstavlyder | |
øve på setningsoppbygging | |
øve på uttale |