Oppgave
Språkvansker i barnehagen
Når du skal jobbe med barn i barnehagen, er det viktig at du har kunnskap om språkvansker. Her kan du lære mer om språkvansker og hva du bør gjøre for å stimulere til god språkutvikling.
Se filmen Språkvansker i barnehagen, som er en del av Lesesenterets språkløype "Vansker med språk, lesing og skriving".
- Forklar forskjellen på språkvansker og språklig forsinkelse.
- Vi skiller mellom spesialpedagogiske tiltak og allmennpedagogiske tiltak i barnehager. For hvem gjelder allmennpedagogiske tiltak?
- Hvilke utfordringer kan språkvansker gi på lang sikt?
- Forklar hva Bloom og Laheys språkmodell går ut på. Gi eksempler fra filmen eller fra egen praksis.
- For å finne ut om barn som holder på å lære seg norsk, har språkvansker eller ikke, må vi se på hvordan de mestrer norsk, og hvordan de mestrer sitt eget morsmål. Hvorfor må vi det?
- Hvorfor trenger vi kunnskap om språkutvikling og språkvansker?
Søk på internett og finn språkstimuleringsaktiviteter som passer for barn i barnehagen. I relatert innhold finner du lenker til noen aktuelle nettsider.
Lag aktivitetskort som forteller
- hva aktiviteten går ut på
- hvordan den skal gjennomføres
- hvorfor denne aktiviteten stimulerer til språkutvikling
- Illustrer aktiviteten på aktivitetskortet, enten ved å tegne selv eller ved hjelp av bilder fra nettet.
Samle sammen alle idéene fra klassen og lag et språkhefte til bruk i barnehagen.