Hensikten med observasjon
Observasjon gir deg mulighet til å få innsikt og forståelse for barnet og barnegruppa i det miljøet de er i. I arbeidet med barn og unge skal du bruke observasjon for å vurdere barnegruppa og enkeltbarnets trivsel og allsidige utvikling.
Vi bruker observasjon for å få innsikt og forståelse for
barnet og barnegruppa
hvordan barn opplever livet sitt
hvordan det er å være et aktivt og handlende barn i institusjonen
hvordan miljøet virker inn på barns utvikling og læring
barns læring, samspill, lek og trivsel
hva og hvordan barn mestrer
hva som er barnas potensial og muligheter
Observasjon brukes også
for å oppdage barn som trenger hjelp og støtte
som grunnlag for samarbeid med barnas foresatte og andre instanser
for å hjelpe oss til å få ny kunnskap og utvikle oss selv i arbeidet med barn og unge
til refleksjon og vurdering, endring og utvikling av pedagogisk praksis
som utgangspunkt for planlegging av det pedagogiske arbeidet
for å legge til rette for en praksis som bidrar til trivsel og allsidig utvikling
Observasjon er en del av det didaktiske arbeidet. Vi bruker observasjoner som utgangspunkt for å planlegge det pedagogiske arbeidet i hverdagen til barnet og barnegruppa.
Utfordringer til deg
Hvorfor skal vi observere når vi arbeider med barn og unge?
På hvilken måte kan vi bruke observasjon for å endre og utvikle det pedagogiske arbeidet?
Hvilke innsikter og forståelser kan du få ved å observere?
Frønes, M. H. (2019). Med blikket som redskap. I M. H. Frønes & V. Glaser (Red.), Praksisbok for barnehagelærerstudenten (s. 79–90). Universitetsforlaget.