Observasjon, planlegging og dokumentasjon
Lag et tankekart om det du kan om observasjon, planlegging og dokumentasjon.
Hva er observasjon?
Hvorfor skal vi observere i arbeidet med barn og unge?
Hva kan vi observere?
På hvilke måter kan du påvirke observasjonen?
Hvilke ferdigheter trenger du for å kunne observere?
Hvilke ulike observasjonsmetoder er nyttige i arbeid med barn og unge? Begrunn hvorfor de er nyttige.
Forklar hva deltagende observasjon er. Begrunn hvorfor denne måten å observere på er nyttig i arbeid med barn og unge.
Hvordan kan du planlegge og gjøre deg klar til å utføre en observasjon?
Hva er viktig å huske på når du skriver ned det du har observert?
Hva vil det si å tolke en observasjon?
Hva er viktig å tenke på når du skal tolke og reflektere over en observasjon?
Hvorfor er det nødvendig å reflektere over det du har observert, i etterkant, sammen med flere?
Hva kan dere bruke refleksjonene av observasjon til?
Hva vil det si å planlegge?
Hvorfor planlegger vi i arbeidet med barn og unge?
På hvilke måter kan du planlegge arbeidet med barn og unge?
Hva er forskjellen mellom å lage planer og her-og-nå-planlegging?
Hvilken betydning har observasjon for planleggingsarbeidet?
Hvilke forutsetninger og rammefaktorer må du ta hensyn til i planleggingsarbeidet?
Hvorfor må du ta hensyn til disse?
Hva er et mål? Hvorfor setter vi oss mål i planleggingsarbeidet?
Hva er innhold? Hvorfor er det viktig å ha et innhold i planleggingen?
Hva er arbeidsmåter? Hva må du tenke på når du velger arbeidsmåter?
Hvilke typer planer bruker de i barnehage og SFO?
Hva er dokumentasjon?
Hva kan vi dokumentere i arbeidet med barn og unge?
Hvorfor skal vi dokumentere?
Hvordan kan vi dokumentere? Gi eksempler på ulike måter å dokumentere på.
Hva kan vi bruke dokumentasjon til i arbeidet vårt med barn og unge?
For hvem skal vi dokumentere arbeidet vårt med barn og unge?
På hvilke måter kan dokumentasjon bidra til at vi endrer og videreutvikler arbeidet vårt?
Hva er sammenhengen mellom observasjon, planlegging og dokumentasjon?
Jobb sammen med en medelev med observasjon i et friminutt på skolen. Bestem dere for hva dere vil se etter og finne ut av, og velg observasjonsmetode. Observer i friminuttet. Etterpå tolker og reflekterer dere over det dere har observert. Hvilke tiltak hadde vært bra å iverksette ut fra det dere observerte? Del funnene deres med resten av klassen.
Utvid tankekartet fra del 1 med den nye kunnskapen du har fått om observasjon, planlegging og dokumentasjon.