Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Bli en barokkdikter!

En skriveoppgave der du skal låne stilen fra salmedikterne på 1600-tallet når du lager din versjon av skolereglementet.
Tips til lærer

Her er det fint å jobbe i par. Det hjelper gjerne på kreativiteten.

Andre regler kan selvfølgelig også brukes i oppgaven, som for eksempel Fjellvettreglene (snl.no)

Plukk ut de beste forslagene og sett sammen et "nytt" skolereglement som sendes til rektor. En kjent mottaker kan motivere til innsats!

Oppgave

De barokke dikterne brukte mange språklige bilder i tekstene sine. Det er sterke følelser, gjerne beskrevet med snirklete setninger og vanskelige ord. Se gjerne filmen over før du arbeider videre.

Del 1: Finn stilen

Les et barokkdikt (eller flere) og strek under de språklige bildene du finner. Du kan gjerne kopiere dem og lime dem inn i dokumentet du skal jobbe videre i.

Relatert innhold

Salmen «Aftensalme» av Dorothe Engelbretsdotter.

Del 2: Skriv om reglene

  1. Finn skolens ordensreglement. Ofte ligger det på skolens hjemmeside. Kopier og lim inn minst en av reglen i dokumentet ditt.

  2. Dryss litt barokkmagi over regelen ved å herme etter de språklige bildene fra salmene du fant i del 1.

Del 3: Del de nye reglene

Klassequiz: Les opp de nye reglene etter tur. Klarer klassen å gjette hvilken regel det er?

Del 4: Teksten i kontekst

  1. Hvorfor brukte dikterne i barokken så mange språklige bilder og snirklete språk?

  2. Hvilken effekt har det barokke sløret på skolereglementet?

CC BY-SASkrevet av Marthe Johanne Moe.
Sist faglig oppdatert 10.06.2021

Læringsressurser

Språklige virkemidler