Hopp til innhold
Oppgave

Undersøk språk i moderne medier

Oppgave

Del 1: Medievanene dine

Hvor mange timer bruker du foran en skjerm i løpet av dagen? Hva ser du på da?

  1. Lag ei klokke som viser hva du ser på og når i løpet av en gjennomsnittlig ukedag. Bruk farger som viser hva som er skolerelatert, film, dokumentarer, podkast og så videre.

  2. Hvor mye av dette er engelskspråklig?

  3. Diskuter i klassen: Hva bruker dere mest tid på? Er det forskjell mellom for eksempel gutter og jenter?

Del 2: Norsk og engelsk på ulike medieplattformer

Medietilsynet har undersøkt hvor mye norsk og engelsk unge mellom 9 og 18 møter i mediene. Se resultatene og les noen korte kommentarer på medietilsynet.no. Svar deretter på spørsmåla under:

  1. Studer resultatene for de fem ulike medieplattformene nederst på sida. Diskuter hvorvidt noen resultater overrasker eller er som forventet.

  2. Hvordan stiller dere dere til de ulike resultatene? Positivt, negativt eller likegyldig? Forklar hvorfor.

  3. Språkrådets direktør Åse Wetås bruker uttrykka «fattig språk» og «rikt og godt språk». Hva er et «fattig» og et «rikt» språk for dere? Bruk først noen minutter til å gjøre dere noen tanker og notater på egen hånd. Del og diskuter i grupper etterpå.

Del 3: Hvordan påvirker mediene språksituasjonen vår?

I rapporten Språk i Norge - kultur og infrastruktur fra 2018 beskriver Språkrådets framtidsutvalg språksituasjonen i Norge. I kapittelet Mediespråk i endring (sprakinorge.no) kan du lese hva de skriver om hvordan språket i mediene påvirker språksituasjonen vår.

Les teksten og svar på spørsmåla under:

  1. Hvilke utfordringer står Norge overfor når det gjelder forholdet mellom språk og medier, og hvorfor er det vanskelig å løse disse utfordringene?

  2. Hvilke tiltak foreslår utvalget for å styrke norsk språk i mediene?

  3. Hvilke tiltak foreslår utvalget for minoritetsspråk som samisk, kvensk, tegnspråk og nynorsk?

Del 4: Diskuter

Diskuter i klassen eller i mindre grupper:

  1. Hvor viktig er det med en bevisst mediepolitikk i tilknytning til språksituasjonen i Norge?

  2. Hva mener dere er det viktigste tiltaket for å bevare utsatte språk?

Relatert innhold