Hopp til innhold
Fagartikkel

Ungdomsbedrift i restaurant- og matfag

Det finnes ulike måter å drive en ungdomsbedrift på. Her får dere noen tips til hva ungdomsbedrifter innenfor restaurant- og matfag kan legge vekt på.

Vg1

Det er anbefalt å gjøre inspirasjonsøkter på vg1 før dere skal i gang med å starte ungdomsbedrift. Mange lærere velger å starte vg1 med å gå gjennom de ulike fagretningene som dere senere kan velge mellom. Da kan denne prosessen styres noe mer fra lærerens side og ut fra læreplanen enn hvis dere starter ungdomsbedrift på vg2, hvor dere får lov til å velge fritt innenfor valgt retning.

Vg2

Her kan dere starte opp en ungdomsbedrift med tanke på hva dere skal videre, altså med utgangspunkt i hvilken retning dere tenker å gå ut i lære. Alle ungdomsbedrifter bør ha fokus på bærekraft gjennom hele prosessen: matsvinn, miljøgifter, lokale råvarer, utvikling av framtidas mat. Under finner dere noen forslag til hva dere kan ta utgangspunkt i for de forskjellige yrkesretningene, men her har dere mange muligheter!

Servitør

En ungdomsbedrift for servitører kan legge vekt på for eksempel vin, kaffe, øl eller drinker. Kanskje dere vil starte en kafé eller et annet serveringsted? Bedriften kan bestå av kun servitører, eller dere kan samarbeide med restaurantkokker.

Kokk

Bedriften deres kan for eksempel jobbe med å utvikle nye retter, utforske sensorikk, lage nye smakskombinasjoner eller nye produkter. Dere kan også legge vekt på menyplanlegging der kunden er i fokus. I bedriften kan dere samarbeide med servitører som arrangerer pop-up-restauranter, for eksempel fine dining, familiemiddag, matkurs, afternoon tea, film-og-mat-kveld og så videre.

Baker og konditor

I bedriften til bakere og konditorer kan dere for eksempel jobbe med utforsking av nye kombinasjoner av bakevarer og ulike melsorter. Dere kan fordype dere i konfekt, pynt og dekor, eller kanskje finnes det lokale produkter dere ønsker å jobbe med? Bedriften kan også legge vekt på temaer som baking for barn eller norske tradisjoner vs. nye trender. Dere kan gjerne samarbeide med medier og kommunikasjon om markedsføring, matbilder, småfilmer, reklame i sosiale medier, nettsider eller blogg.

Matproduksjon

Innen matproduksjon er det mange muligheter, og mye kommer naturligvis an på hva dere fordyper dere i.

Pølsemakere, slaktere og kjøttskjærer kan for eksempel samarbeide med lokale pølsemakere eller kjøttskjærere om å utarbeide nye produkter for kommende generasjoner og få det ut i butikk. Kanskje kan dere produsere ulike kjøttprodukter og selge utenfor skolen, for eksempel på Bondens marked?

Dere som jobber med sjømat, kan for eksempel ta utgangspunkt i utfordringer rundt hvorfor unge i dag ikke spiser nok sjømat, og lage produkter som appellerer til den unge generasjonen både på smak og pris. Her er det ekstra viktig å trekke inn bærekraftperspektivet!

Det går også an å utvikle kurs for ulike grupper. Kanskje dere kan samarbeide med ungdomsskoler om å holde kurs for elever i faget mat og helse?

CC BY-SA 4.0Skrevet av Hege Solhaug og Ina Therese Lindvik.
Sist faglig oppdatert 11.11.2022