Modellæring, speiling og perspektivtaking i praksis
I hverdagen som barne- og ungdomsarbeider oppstår det mange situasjoner som krever en reaksjon fra deg. Vi kan ikke alltid forutse hva som kommer til å skje, men vi må være klar over det følgende:
Alle som er til stede i situasjonen, får noen tanker og følelser rundt det som skjer. Det du velger å gjøre der og da, har betydning for hvordan barn og unge opplever seg selv, hvordan de andre opplever dem, og hvordan de andre og barnet/unge opplever deg.
Du jobber som barne- og ungdomsarbeider på SFO. Under måltidet begynner Sara på sju år å kaste mat rundt seg. Noen av de andre barna begynner å le.
- Hvordan kan du framstå som en god rollemodell?
- Hva vil du gjøre, og hvorfor vil du gjøre det på den måten?
Du jobber som barne- og ungdomsarbeider på en ungdomsklubb. En kveld kommer Alica på 13 år stormende inn og sier at Ali og Hans på 13 år har slått henne på baken. En av de andre klubbdeltakerne sier at hun legger opp til det selv.
- Hvordan kan du være en god rollemodell i denne situasjonen?
- Hva vil du gjøre, og hvorfor vil du gjøre det på den måten?
Du jobber som barne- og ungdomsarbeider i en barnehage. En dag sier Knut, som er fire år, at han ikke vil ha på seg yttertøyet når dere skal gå ut. Det er seinhøst, og det er blitt kaldt ute. De andre barna begynner å ta etter Knut og sier at de heller ikke vil ha på seg yttertøy.
- Hvordan kan du være en god rollemodell i denne situasjonen?
- Hva vil du gjøre, og hvorfor vil du gjøre det på den måten?
- Hva er modellæring?
- Hva går speilingsteorien ut på?
- Hva handler perspektivtaking om?
- Sett dere sammen i grupper, og velg en av situasjonen i oppgave 1, 2 eller 3. Diskuter ulike løsningsforslag, og lag rollespill hvor dere viser hvordan dere kunne løst situasjonene.
- I praksis har du trolig opplevd noen situasjoner som har vært utfordrende og krevende når det gjelder å være en god rollemodell. Diskuter disse situasjonene i grupper.