Prøv å formulere dine egne tanker om klimaendringer før du starter arbeidet med fagstoffet.
Læringssti
Du er nå inne i en læringssti:
Kan en 16-åring redde klimaet?
Skrevet av Thomas Bedin, Inga Berntsen Rudi, Marion Federl, Sonja Nygaard Joki, Albertine Aaberge og Marthe Johanne Moe.
Sist oppdatert 17.08.2022
Skrevet av Thomas Bedin, Inga Berntsen Rudi, Marion Federl, Sonja Nygaard Joki, Albertine Aaberge og Marthe Johanne Moe.
Sist oppdatert 17.08.2022
Oppgave
Kan en 16-åring redde klimaet?
Prøv å svare på spørsmålet i tittelen. Tror du svaret er ja eller nei?
Tror du at en 16-åring kan redde klimaet?
- Klassen deler seg opp etter hvilket svar dere vil gi:
- De som vil svare ja, går til ett hjørne i klasserommet.
- De som vil svare nei, går til et annet hjørne.
- De som ikke vet, går til et tredje hjørne.
- De som vil svare ja, går til ett hjørne i klasserommet.
- I hvert hjørne: Begrunn for hverandre hvorfor dere valgte å svare henholdsvis ja, nei og vet ikke.
- Én fra hvert hjørne legger fram argumentene fra gruppa si. Lar du deg overbevise av det de andre gruppene sier, så bytt hjørne.
- Dukket det opp spørsmål da dere argumenterte? Skriv dem ned. Kanskje finner du svarene når du jobber videre med tverrfaglige oppgaver om klima og klimadebatten.