Kan en 16-åring redde klimaet? - Definisjonsmakt? - Tverrfaglige temaer - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Kan en 16-åring redde klimaet?

I samfunnsfaget lærer du om demokrati og medborgerskap. Alle individer i et demokrati har ytringsfrihet, men noen stemmer er tydeligere enn andre: De bestemmer hva som er viktig, og de har stor innflytelse på hvordan du oppfatter en sak. Dette gjelder også i klimadebatten.

Definisjonsmakt?

Den svenske tenåringen Greta Thunberg har fått mye oppmerksomhet for sitt engasjement for klimasaken. Her vil vi at du skal diskutere definisjonsmakt, og hvordan en enkeltperson kan sette dagsorden.

Definisjonsmakt

De nye kjerneelementene for samfunnskunnskap sier blant annet at elevene skal forstå hvem som har definisjonsmakt over dem.

  1. Hva er definisjonsmakt, tror du?
  2. Kan du gi eksempler på noen som har definisjonsmakt?

    Tips: Her kan du tenke både lokalt, nasjonalt og globalt, og finn gjerne flere eksempler.

Kan en 16-åring sette dagsorden?

  1. Finn ut hvordan Greta Thunberg først fikk oppmerksomhet.
  2. Hvordan kan dette ha ført til at hun nå er verdenskjent?
  3. Diskuter to eller tre sammen: Hva skal til for at en 16-åring kan sette dagsorden på denne måten og påvirke så mange?

Kanaler for påvirkning

Thunberg har brukt aksjonskanalen.

  1. Hvilke andre kanaler for påvirkning har vi?
  2. Og hvilke(n) ville du brukt for å jobbe for noe du tror på og er opptatt av?
Skrevet av Inga Berntsen Rudi.
Sist faglig oppdatert 14.02.2019