Utforsk ved hjelp av VR-briller - Produktutvikling og skapende prosesser (DT-DTH vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Utforsk ved hjelp av VR-briller

Bruk av virtuelle briller er en spennende måte å sette seg inn i en ny oppgave. For å få innlevelse og forståelse for et tema eller ulike behov og utfordringer til målgruppa, kan du hente inspirasjon og informasjon fra en virtuell virkelighet.

Virtuelle opplevelser

Virtuelle briller gir deg mulighet til å oppleve noe som til vanlig ikke er tilgjengelig for deg. Du kan stå på togstasjonen Grand Central Station i New York, der du opplever overveldende sanseinntrykk av lys og lyd, stress og ubehag. Du kan befinne deg i rullestol på Oxford Street i London og oppleve hvordan det er å bevege deg rundt i gaten. Du kan se verden på lik linje som en svaksynt.

Du kan hente inspirasjon til en oppgave fra stilhistorie, fra kunst, arkitektur og design eller fra naturen. Du kan ta på virtuelle hodetelefoner og besøke kunstmuseet Louvre i Paris eller ta en tur inn i ett av maleriene til Salvador Dali. Du kan besøke den antikke borgen Akropolis i Athen slik den var i antikkens Hellas cirka år 1000 f.Kr. Du kan vandre inn i Amazonasregnskogen og la deg inspirere av planter, dyr og lyder, eller du kan dukke ned på havets dyp og se på korallenes farger og former.

Virtuell virkelighet omfatter alle opplevelser som tar deg med inn i en virtuell verden.

Disse opplevelsene kan skapes ved hjelp av virkelig videoinnhold, datagenerert innhold eller en hybrid av begge. Ved å prøve virtuelle hodetelefoner eller virtuelle briller kan du få tilgang til opplevelser du vanligvis ikke har mulighet til.

Test ut

  1. Søk etter VR og 360° filmer på YouTube. Søk på et bestemt tema du skal jobbe med i en skoleoppgave, en målgruppe eller noe du trenger informasjon om. Hva erfarer du som du kan bruke videre i oppgaven din?

Eksempel på bruk av VR-briller for å få forståelse for målgruppa

En elevgruppe fikk i oppdrag å lage en taktil utsmykning på en vegg i et avlastningssenter for barn og unge med psykisk eller fysisk funksjonsnedsettelse. Målgruppa er barna som bor der.

I en slik oppgave var det viktig å hente inn informasjon om materialer, farger og stil i bygget og omgivelsene rundt. Like viktig var det å finne ut mest mulig om målgruppa. Her bor barn med ulike grader av synshemminger, noen sitter i rullestol, og noen er ekstra vare for lys, lyd og kontraster. For å få innlevelse og forståelse for de ulike behovene og utfordringene til målgruppa brukte elevene virtuelle briller.

På grunnlag av kunnskapen om målgruppa kom elevene fram til noen punkter som var viktige for målgruppa:

  • Utsmykningen på veggen må monteres slik at den er tilgjengelig for barn i rullestol. Øyehøyden er derfor lavere enn vanlig.
  • Barn med lite utviklet finmotorikk må ha store flater i utsmykningen, slik at de kan bruke hele håndflaten.
  • Svaksynte barn har behov for store fargekontraster, slik at det er enklere å oppfatte det visuelle uttrykket i tillegg til det taktile.
  • Det må ikke være for skarpe kanter og overflater i utsmykningen, da blinde eller svaksynte ikke kan tilpasse tilnærmingen til utsmykningen ut fra det visuelle.
  • Gode overflater og naturmaterialer skaper harmoni og ro for høysensitive barn.
Skrevet av Hanne Merethe Riskedal Staurland.
Sist faglig oppdatert 08.08.2019