Skriftlig oppgave: retorisk medborgerskap - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Skriftlig oppgave: retorisk medborgerskap

I denne oppgaven skal du gjøre rede for sentrale mediefaglige teorier og drøfte mediefaglige problemstillinger innen emnet retorisk medborgerskap Du skal også vise hvordan du selv vil bidra til å fremme et sunt debattklima i sosiale medier.

Målet med denne oppgaven er å vise at du

  • forstår begrepet retorisk medborgerskap

  • kan utøve retorisk medborgerskap på en reflektert måte i egne kommentarer

  • kan gjøre rede for sentrale mediefaglige problemstillinger om emnet retorisk medborgerskap

Oppgave 1

  1. Forklar forskjellen på statsborgerskap og medborgerskap.

  2. Hva er retorikk? Forklar begrepet, og gi eksempler på bruk av retorikk i reklame, journalistikk og i sosiale medier.

  3. Hva menes med retorisk medborgerskap?

Oppgave 2

Fuckings neandertaler. Greit for deg å være for bompenger, du som har råd til å kjøre Tesla i kollektivfeltet. Hva med oss vanlige arbeidsfolk som er avhengig av bil på jobben? Er så lei av at gale kvinnfolk blander seg inn i styr og stell i denne byen. Vet hvor du bor.

En bekjent av deg poster dette innlegget i sosiale medier. Det er rettet mot en navngitt kvinnelig politiker. Du velger å kommentere innlegget ut fra det du vet om retorisk medborgerskap og god debattkultur.

Skriv kommentaren du vil poste. Den skal være på maksimalt 100 ord.

Oppgave 3

Skriv en fagartikkel om hvordan medieretorikk kan fremme og hemme reelt medborgerskap. Fagartikkelen skal være på maksimalt 1 000 ord.

Relatert innhold


Skrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 11.10.2021