Markedsføring og bærekraftig verdiskaping - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Markedsføring og bærekraftig verdiskaping

Når vi planlegger og gjennomfører markedsføring, er det viktig å skape verdi, både for kunder og for samfunnet som helhet. En viktig del av det å skape verdi er vektlegging av bærekraftig verdiskaping.

Markedsføring omfatter alle de aktivitetene som bidrar til å skape, formidle og levere varer, tjenester og ideer som har verdi for kunder og samfunnet som helhet.

En viktig del av markedsføring handler om å forstå og dekke behov, og å skape verdi for kunder og samfunnet som helhet. Markedsføring kan være aktiviteter som fører til kjøp, men markedsføring kan også innebære å formidle og "selge" bestemte verdisyn og holdninger.

Vi kan si at god markedsføring bidrar til å utvikle og forbedre produkter som folk trenger, for produktutvikling er også en del av markedsføring. God markedsføring bidrar dessuten til bærekraftig verdiskapning, siden det å utvikle bedre og mer bærekraftige produkter er en viktig del av markedsføring. I tillegg skal god markedsføring sørge for god informasjon, slik at forbrukere kan ta gode forbruksbeslutninger.

I markedsføring er det viktig å vurdere etiske og ansvarlige valg for virksomheter, med tanke på sosiale, økonomiske og miljømessige forhold.

Tenk over

Kan du nevne tre virksomheter som du mener lykkes med å skape verdi for kunder og samfunnet som helhet?

Et eksempel på en virksomhet som fokuserer på bærekraftig verdiskaping, er Vippa mathall i Oslo, som er et mat-, kultur- og læringssenter. I videoen nedenfor forteller Kaja Skovborg-Hansen om hvordan Vippa vektlegger bærekraftig verdiskaping.

Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-SA 4.0
Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 10.03.2021