Om faget – for lærerenI emnet får du som lærer informasjon om og tips til bruk av NDLAs ressurser i markedsføring og ledelse 1, og forslag til årsplan, filmer og podkaster.
EksamenstreningLæringsressurser om eksamen, kildebruk og fagbegreper.
ForbrukeratferdLær om forbrukeratferd og ulike faktorer som påvirker forbrukeratferd.
Forretningsidéer og målEn god forretningsidé, konkrete målformuleringer og en felles målforståelse er noe av det som er viktig for at de ansatte skal jobbe i samme retning.
Segmentering og målgruppevalgVed å dele opp markedet i ulike segmenter og gruppere kjøpere ut fra visse fellestrekk kan vi lettere finne rett målgruppe for et produkt.
MarkedsundersøkelserLær å utvikle og bruke markedsundersøkelser for å få innsikt i markeder og målgrupper.
Situasjonsanalyse
Lær å bruke situasjonsanalyser som grunnlag for beslutninger.
Konkurransemiddelet produktLær om produkt som konkurransemiddel, samt vurdering av virksomheters produkt- og merkevarestrategier.
Konkurransemiddelet distribusjonLær om distribusjon som konkurransemiddel, samt vurdering av distribusjonsstrategier i markedsføring.
Konkurransemiddelet prisLær om pris som konkurransemiddel, ulike prisstrategier og prissettingsmetoder.
Konkurransemiddelet markedskommunikasjonLær om markedskommunikasjon som konkurransemiddel, samt ulike kommunikasjonsstrategier.
Utvikle markedskommunikasjonLær å planlegge mediemiks og utvikle innhold for ulike kanaler i markedskommunikasjon.
MarkedsmiksLær om markedsmiks og vurdering av virksomheters bruk av konkurransemidler.
Personale og ledelse
Lær om personalet og ledelsens rolle i gjennomføring av virksomhetens markedsføringsstrategi.
Regelverk og etikkLær om regelverk for markedsføring og virksomheters etiske ansvar.
Bærekraft og samfunnsansvarLær om sammenhengen mellom markedsføring, bærekraftig utvikling og samfunnsansvar.