Hvorfor er unge mindre bevisst på kasting av mat? - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Hvorfor er unge mindre bevisst på kasting av mat?

Jobb i grupper og lag en markedsundersøkelse på trinnet eller på hele skolen om kasting av mat.

Ungdommen blir ofte omtalt som morgendagens helter som skal redde jordkloden. Mange ungdommer er opptatt av å si nei til unødvendig plast, å spise mindre kjøtt, å ta kollektivtransport istedenfor å kjøre bil og å gjennomføre klimabrøl foran Stortinget. Men hvordan kan det ha seg at ungdommen, som er så bevisst på klimakrisen, er dem som er minst bevisst på kasting av mat?

Vi kaster 1/3 av all mat som blir produsert, noe som står for hele 8–10 prosent av de globale CO2-utslippene. Det betyr at det aller viktigste vi kan gjøre for å redusere klimagassutslipp, er å redusere matsvinn.

En undersøkelse som ble gjort av Norstat for Too Good To Go i mai 2020, viser at unge mellom 18 og 25 år er de minst bevisste på kasting av mat. Stemmer dette også for elevene på din skole?

Oppdrag: Lag en markedsundersøkelse om kasting av mat

  • Jobb i grupper.
  • Lag en markedsundersøkelse på trinnet eller på hele skolen deres om kasting av mat. Undersøkelsen skal vise elevenes holdninger til kasting av mat.

    • Bli enige om hvilke spørsmål dere må stille for å få svar på det dere lurer på.
    • Bestem dere for hvilken type undersøkelse dere vil lage. Det anbefales at halve klassen jobber med kvalitative undersøkelsesmetoder og den andre halvparten med kvantitative undersøkelsesmetoder, slik at dere får både bredde og dybde i svarene deres.
  • Gjennomfør undersøkelsen på skolen.
  • Skriv en rapport om funnene fra undersøkelsen.
  • Lag en presentasjon med hovedfunnene fra undersøkelsen, og presenter for klassen.
  • Jobb gjerne videre med oppgaven "Holdningskampanje for å redusere matsvinn", som du finner under relatert innhold.
Tips til verktøy for enkle markedsundersøkelser

Google Forms
SurveyMonkey
EasyQuest

Relatert innhold

Oppgaver og aktiviteter
Holdningskampanje for å redusere matsvinn

I denne oppgaven skal dere jobbe i grupper med å lage en holdningskampanje for å skape økt bevissthet om viktigheten av å redusere matsvinn.

Kilde

Thorsen, K.E. (2020). Fattig Student: Hvorfor er unge mindre bevisst på matsvinn? Hentet fra https://toogoodtogo.no/no/blog/fattigstudent-de-unge

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 25.02.2021