Markedsstrategiske vurderinger – Dyreparken i Kristiansand - Innovasjon og markedsføring (SR-SRL vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Markedsstrategiske vurderinger – Dyreparken i Kristiansand

Dyreparken i Kristiansand ønsker å bevare sin sterke posisjon som turistattraksjon. Markedsstrategi og markedsplanlegging er derfor viktig. I denne oppgaven skal du vurdere Dyreparken sin merkevarebygging og utforske ulike markedsstrategier.
I videoen forteller Anniken Bjørnstad Schjøtt, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Dyreparken i Kristiansand, om hvordan de arbeider med markedsstrategi og markedsplanlegging. Video: Jarle Sten Olsen, Tom Knudsen / CC BY-ND 4.0

Nettsida til Dyreparken i Kristiansand.

Oppgave 1

Se videoen ovenfor, og noter ned viktig informasjon underveis.

Oppgave 2

I videoen sier markeds- og kommunikasjonsdirektøren: "Vi er mer enn bare en park. Vi er en destinasjon."

Når en reiselivsdestinasjon tilbyr både overnatting, servering, attraksjoner og transport, kaller vi det et helhetlig reiselivsprodukt.

  1. Beskriv Dyreparken i Kristiansand som et helhetlig reiselivsprodukt.

  2. Forklar hva som menes med produkt som konkurransemiddel. Gi eksempler på hvordan Dyreparken bruker dette konkurransemiddelet.

Oppgave 3

Forklar begrepene, og bruk gjerne eksempler fra Dyreparken i forklaringen:

  • markedsstrategi

  • markedsmiks

  • markedssegmentering

  • målgruppe

  • konkurransemidler

  • merkevarebygging

Oppgave 4

  1. Hva kjennetegner merkevaren "Dyreparken i Kristiansand"?

  2. Beskriv og vurder Dyreparken sitt arbeid med merkevarebygging.

Oppgave 5

Konkurransemidler er strategiske virkemidler som bedrifter bruker for å posisjonere seg i markedet. Disse blir også kalt de fem P-er, som står for produkt, pris, påvirkning (markedskommunikasjon), plass (distribusjon) og personale.

  1. Utforsk og vurder hvordan Dyreparken i Kristiansand bruker ulike konkurransemidler. Vis til konkrete eksempler for sammensetningen og bruken av konkurransemidlene.

  2. Hvilket konkurransemiddel mener du Dyreparken legger mest vekt på? Begrunn svaret, og vis til konkrete eksempler.

  3. Utforsk ulike som Dyreparken kan bruke i tida framover.

  4. Lag en presentasjon eller skriv en tekst som du kaller "Dyreparken i Kristiansand sin markedsstrategi".

Oppgave 6

Dyreparken åpnet dørene for første gang 25. juni 1966. Gjennom årenes løp har parken utviklet seg til å bli en av Norges største turistattraksjoner, med over én million besøkende årlig.

Kristiansand Dyrepark er opptatt av å tenke nytt og innovativt, og de jobber kontinuerlig med å utvikle og satse på nye konsepter. Dyreparken har blant annet tatt i bruk ny teknologi. I videoen under blir Dyreparken omtalt som verdens mest digitaliserte temapark.

Kort sammendrag av videoen

I videoen får vi et innblikk i hvordan Dyreparken i Kristiansand benytter ny, innovativ teknologi for bestillinger og betalinger ved besøk i parken.

Videoen under gir en liten presentasjon av Dyreparkens app.

Kort sammendrag av videoen

Videoen viser Dyreparkens nye app og hvordan du kan bruke appen til å planlegge en dag i parken. Vi får se ulike funksjoner i appen, som hvordan du registrerer deg og aktiverer stedstjenester. Videre får vi se at appen gir deg enkel tilgang til billettene dine og har en enkel og oversiktlig meny. Appen har også et innebygd kart, og du kan velge dine favoritter blant attraksjonene og få relevant informasjon om disse mens du er i parken.

Dyreparken har plassert ut cirka 200 beacons i parken for å kunne tilpasse opplevelsen til hver enkelt gjest. En beacon er en sender som er koblet til en app. Med denne kan gjestene i Dyreparken få meldinger om ekstra opplevelser og aktiviteter i parken. Et eksempel er at en gjest kan få varsel på telefonen med meldinga: "Hei! Vi skal straks fôre tigrene. Det står ikke på programmet, men du er hjertelig velkommen."

  1. Tror du at alle i Dyreparkens målgruppe er fortrolig med parkens digitaliserte tjenester? Diskuter med en medelev.

  2. Drøft fordeler og ulemper med bruk av ny teknologi for Dyreparken i Kristiansand.

Lytt til podkast om Dyreparkens bruk av beacons

Du kan høre mer om hvordan man kan bruke beacons for å tilpasse opplevelsen til hver enkelt gjest i podkasten "Bruker beacons for å skape fremtidens dyrepark (Teknologi. Av og for mennesker)". I podkasten snakker Anniken Bjørnstad Schjøtt, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Dyreparken, og Svein Mork Dal, rådgiver i Agder Innovasjon, om innovasjon og bruk av teknologi.

Oppgave 7

Hvordan ser du for deg framtidas Dyrepark i Kristiansand? Tenk kreativt, og beskriv noen konkrete idéer, og tegn gjerne noen skisser for å illustrere.

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 25.05.2022