Avslutning - Innovasjon og markedsføring (SR-SRL vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Avslutning

Når skal vi avslutte salget? Mange selgere kvier seg og må nesten "ta sats" for å lukke salget. Ofte ender salgssamtalen uten salg fordi prosessen blir lang og lite konkret. Det er bedre å være tydelig og få "banket" avtalen i tide. Husk at en kjøper forventer å bli solgt til!

På tide å avslutte salget

Når du og kunden har snakket dere gjennom argumenter for og imot produktet og diskutert gode løsninger, er tida kommet for å avslutte salget. Mange selgere synes dette er ubehagelig og kan føle at de "presser produktet på kunden". Da er det viktig å huske på at du som selger faktisk er der for å selge – og at kunden forventer å bli solgt til. I tillegg har jo kunden behov for produktet, så du må tenke at kunden får det mye bedre med produktet enn uten det.

Avslutt salget på en tydelig måte

Når du skal avslutte et salg, kan du bruke fraser som:

  • "Da er vi enige om at …"
  • "Da sier vi at …"
  • "Da går vi for …"
  • "Trenger du noe mer enn …?"
  • "Er det noe mer jeg kan hjelpe deg med?"

Dersom salget dreier seg om konkrete produkter, vil det være naturlig å skrive en fysisk ordre. Dersom det er holdninger eller oppfatninger vi vil selge, kan en oppsummering være på sin plass.

Skrevet av Live Marie Toft Sundbye.
Sist faglig oppdatert 23.10.2017