Skip to content
Learning path

You are now in a learningpath:
Bærekraftig utvikling for alle

Exercise

Påstander om klima og solidaritet

Nå skal dere ta stilling til ulike påstander om klima og solidaritet.

Instruksjoner

  • Hele klassen stiller seg midt i klasserommet. Den ene sida av klasserommet representerer "helt enig". Den andre sida representerer "helt uenig". Resten av klasserommet er en gradvis skala mellom disse ytterpunktene.

  • Læreren leser opp en og en av påstandene i boksen nedenfor.

  • Når læreren har lest opp en påstand, må hver elev velge hvor de vil stille seg på skalaen.

    • Når alle elevene har valgt hvor de vil stå, kan dere gjerne reflektere litt over påstanden og hvordan klassen valgte å stille seg. Gjennom refleksjonen bør dere prøve å få fram noen av nyansene ved påstanden og hvor dere har plassert dere.

Påstander
  • Nordmenn har et usolidarisk forbruk.

  • Godt utviklede vestlige land bør redusere sine klimagassutslipp og sitt økologiske fotavtrykk først.

  • Folk i Rwanda kan ikke få samme levestandard som oss her i Norge.

  • Teknologisk utvikling vil gjøre det mulig for alle å leve gode liv med et høyt forbruk.

  • Høyt forbruk er viktig for å leve et godt liv.

  • Siden India har hatt lite klimagassutslipp tidligere, bør de kunne ha litt mer nå framover.

CC BY-SA 4.0Written by: Hans Græsli.
Last revised date 06/21/2022