Tema: Elevdemokratiet og valg av tillitselev
Nedenfor har vi samlet forslag til oppgaver dere kan jobbe med for å lære mer om elevdemokratiet og forberede og gjennomføre valg av tillitselev. Forslagene er samlet i økter som varer cirka 20–30 minutter. Det passer derfor godt å for eksempel jobbe med dem i klassens time. Vi har laget et forslag til progresjon hvis dere ønsker å jobbe med flere ulike økter over en litt lengre periode. Det er likevel ikke nødvendig å følge denne rekkefølgen. Dere kan godt velge ut en eller to økter og bare jobbe med dem.
I denne økten skal dere få kunnskap om elevdemokratiet og reflektere over hvorfor det er viktig. Begynn økten med å se videoen, og diskuter deretter spørsmålene i oppgaven under.
Oppgave: Hvorfor trenger vi et elevdemokrati?
Hvilke egenskaper bør en tillitselev ha? Målet med oppgaven under er å løfte fram flere gode kandidater til vervet som tillitselev.
Oppgave: Hva er en god tillitselev?
Læreren skal organisere valget av tillitselev. Det er viktig å følge prinsippene som er listet opp i begynnelsen av artikkelen under. Artikkelen har også et forslag til hvordan valget kan organiseres.
Godt valg!
Klassens time kan brukes som et forum for å ta opp og diskutere saker som tillitseleven skal ta videre til for eksempel kontaktlærer, faglærer, elevråd eller ledelsen på skolen. Elev,- lærling,- og mobbeombudene i Norge og Elevorganisasjonen har laget ei nettside der de blant annet gir tips til hvordan man som tillitselev kan lede klassens time.