Tema: Mobbing
Nedenfor har vi samlet noen forslag til oppgaver klassen kan jobbe med for å lære mer om mobbing, og hvordan dere kan skape et inkluderende klassemiljø. Forslagene er samlet i økter som varer cirka 20–30 minutter, så det passer godt å jobbe med dem i klassens time. Vi har laget et forslag til progresjon som egner seg hvis dere ønsker å jobbe med flere økter over en lengre periode. Det er likevel ikke nødvendig å følge denne rekkefølgen. Dere kan godt velge ut én eller to økter og bare jobbe med dem.
Alle mennesker har et grunnleggende behov for anerkjennelse og bekreftelse. Hvordan oppleves det å ikke få anerkjennelse fra andre? I denne øvelsen skal dere utforske hvordan det kan oppleves å ikke få likes av andre.
Mobbing er et økende problem i norsk skole. I denne oppgaven skal dere lære mer om hva mobbing er, og hva som er grunnen til at noen mobber andre. I første del skal dere diskutere sammenhengen mellom klassemiljø og mobbing. I andre del skal dere se en kort film om mobbing og diskutere ulike årsaker til mobbing.
Hvorfor griper ikke flere ungdommer inn når de ser at andre blir mobbet selv om de synes det er ubehagelig og ønsker at mobberne skal stoppe? I denne oppgaven skal dere lære om gruppepress og reflektere over hva dere kan gjøre for å stoppe mobbing.
Det er mange ulike grunner til at mobbing oppstår. I denne oppgaven skal dere se en film om årsakene til mobbing. Deretter skal dere enten lese en artikkel om mobbing og svare på spørsmål eller gjennomføre et rollespill i klassen.
Det er mange måter å skape et inkluderende klasse- og skolemiljø på. Klassen kan organisere en film- eller spillekveld eller organisere et felles kurs eller verksted. I denne oppgaven skal klassen gjennomføre et felles prosjekt for å skape økt samhold.