Prosjekt: 22. juli 2011
Dette prosjektet består av tre faser:
Gruppearbeid: Gruppene fordyper seg i ulike emner.
Deling: Gruppene deler det de har funnet ut, med klassen.
Individuelt arbeid: Hver elev skriver et oppsummerende refleksjonsnotat.
I refleksjonsnotatet skal dere bruke det dere har lært i gruppearbeidet og av de andre gruppene, slik at dere kan svare på noen sentrale spørsmål om 22. juli.
Gjennom prosjektet skal dere søke etter svar på følgende seks hovedspørsmål:
Hvorfor angrep Behring Breivik nettopp regjeringskvartalet og Utøya?
Hvordan taklet Norge krisen?
Hva ble konsekvensene av terrorangrepet?
Hvordan kunne et slikt angrep skje?
Hvordan kan vi hindre at noe liknende skjer igjen?
Hvordan påvirker terror og ekstremisme politisk deltakelse?
Jobb i grupper på 2–4 elever og fordel ulike fordypningsemner mellom gruppene. Dere finner forslag til fordypningsemner under.
Hver gruppe skal sette seg inn i fordypningsemnet sitt og forsøke å svare på hovedspørsmålene over, ut fra en faglig innfallsvinkel.
Vær oppmerksom på at ikke alle fordypningsemnene belyser samtlige hovedspørsmål. I noen tilfeller vil et fordypningsemne kanskje bare belyse to eller tre spørsmål.
Gruppene skal dele det de har funnet ut med klassen. Dere kan for eksempel forberede en kort presentasjon og skrive en kort tekst som oppsummerer det dere har funnet ut.
Til slutt skriver alle et individuelt refleksjonsnotat. I notatet skal dere forsøke å svare på de seks hovedspørsmålene. Det er viktig at dere får fram hva klassens samlede arbeid har vist av bredden og kompleksiteten i spørsmålene.