Skip to content

Tasks and Activites

Jobb med symboler i bilde og film

Oppgave 1. Finn symboler i kunst


  1. Hvordan har Munch brukt farger som symbol på følelser i maleriet Skrik? Diskuter med en medelev.

  2. Hvordan har Munch brukt farger som symbol på følelser i maleriet Vampyr? Diskuter med en medelev.

  3. Skriv en sammenhengende tekst på cirka 200 ord der du sammenlikner bruk av farger som symbol på følelser i maleriene Skrik og Vampyr av Edvard Munch.

    • Strukturer teksten med en innledning der du presenterer kunstneren og begge maleriene kort før du sammenlikner.

En person med åpen, skrikende munn står på ei bru ved et hav. Mye bruk av fargene svart, rød, gul og blå. Maleri.

Skrik av Edvard Munch

En rødhåret kvinne omfavner en mann. Det røde håret hennes faller ned over begge to. Maleri.

Vampyr av Edvard Munch

Skrivehjelp

Teksten i setningene under forklarer hva du bør ha med når du skal sammenlikne to tekster. Teksten som står punktvis, er ment som hjelpesetninger du kan bruke når du skal skrive en sammenlikning selv. Skriv egen tekst som en sammenhengende tekst.

Innledning: Presentasjon av forfatter og maleri

  • Edvard Munch var en norsk kunstner som levde fra ....

  • Maleriet Skrik ble malt i.... (årstall). Skrik viser en ... (kort beskrivelse av hva du ser på bildet)

  • Maleriet Vampyr ble malt i... (årstall). Vampyr viser en ... (kort beskrivelse av hva du ser på bildet)

Sammenlikning: Hvilke likheter er det i bildene? Hva er forskjellig?

  • Det er flere likheter i hvordan farger er brukt som symbol på følelser i maleriene Skrik og Vampyr. Ha med eksempler på likheter. Bruk tekstbindere som viser likheter, for eksempel i likhet med, det samme ser vi i, også i dette maleriet ...

  • Det er også noen forskjeller i hvordan farger er brukt som symbol på følelser. Ha med eksempler på forskjeller. Bruk tekstbindere som viser kontrast, for eksempel mens, derimot, i motsetning til.

Modelltekst

Oppgave: Skriv en sammenhengende tekst der du sammenlikner hvordan en illustrasjon fra boka Norske folkelivsbilleder og maleriet Brudeferd i Hardanger bruker symboler for å framheve det nasjonalromantiske.

Livet på ei seter. Unge kvinner i bunad og dyr i samspill. Maleri.

Illustrasjon hentet fra boka Norske Folkelivsbilleder av Tidemand, Adolph og utgitt av Chr. Tønsberg (Christiania, 1858)

Maleri av en båt i et vestnorsk landskap. En mann står og skyter i været, en annen mann sitter og speler på ei fele, mens bruden sitter fremst i båten. I bakgrunnen bryter lyset fram fra himmelen. Maleri.

Brudeferd i Hardanger av Tidemand og Gude

Besvarelsen:

Brudeferd i Hardanger ble malt av Adolph Tidemand og Hans Gude i 1848. Maleriet viser en trebåt med et nygift par og noen av deres gjester. I tillegg sitter en mann bakerst i båten og spiller på ei fele, mens en annen mann står oppreist og skyter i været. Landskapet rundt viser et typisk norsk landskap fra Hardanger, vest i Norge, med store, fjell og en trang fjord. Fargene som er valgt, er varme, brungrønne farger.

Det andre bildet er hentet fra boka Norske folkelivsbilleder, 1858 og er malt av Adolph Tidemand. Bildet viser flere unge på en sammen med flere typiske norske gårdsdyr, som sauer og kyr. Budeiene er unge, blonde og kledt i bunad. Fargene som er mest brukt er i brungrønne toner med litt rødt i øverste del av bunadene.

Det er flere likheter i hvordan det nasjonalromantiske er brukt som symbol på det typisk norske i bildene. I begge bildene har personene på seg bunad, som er et klesplagg som symboliserer norsk identitet og stolthet. Den norske naturen blir også ofte brukt som et symbol på det nasjonalromantiske. Brudeferd i Hardanger viser fram norske fjorder og fjell, mens bildet fra Norske folkelivsbilleder viser fram typisk natur på ei norsk seter. Bunaden blir vist fram som et i Norske folkelivsbilleder i motsetning til i Brudeferd i Hardanger der bunaden blir brukt som . I begge bildene blir likevel bunaden brukt symbolsk for å vise det ekte norske.

Oppgave 2. Velg et kunstverk med symboler

Fortell om et annet kunstverk og symbolbruken i det til en medelev.

Velg deg et , gjerne fra et annet land. Det kan for eksempel være et maleri, et fotografi, en film, et dikt, en sang eller utdrag fra en roman.

Oppgave 3. Finn symboler i kortfilmen Sinna Mann

Bildeboka Sinna Mann av Gro Dahle kom ut i 2003. Regissøren Anita Killi har laget en kortfilm av boka. Filmen handler om den lille gutten Boj som bor i et hjem der far slår mor.

  1. Hva kan den svarte som kommer ut av faren til Boj symbolisere? Begrunn svaret ditt

  2. Legg merke til bollen med tre fisker i. Hvilke personer i Sinna Mann kan de ulike fiskene symbolisere? Begrunn svaret ditt.

  3. Den svarte fisken lager ei boble som sprekker i overflaten på fiskebollen, altså helt øverst i vannet. Hva kan det at boblen sprekker symbolisere? Begrunn svaret ditt.

  4. Hvordan blir farger brukt for å symbolisere ulike følelser i filmen? Begrunn svaret ditt.

  5. Symbolene som er brukt i kortfilmen Sinna Mann, påvirker hvordan vi opplever at den vesle familien har det. Forklar hvordan de påvirker oss.

Related content

CC BY-SAWritten by: Elisabeth Lønning.
Last revised date 11/21/2023

Learning content

Språklige virkemidler