Skip to content

Tasks and Activites

Undersøk klisjeer

Oppgave 1. Finn klisjéer fra ulike land

  1. Skriv ned to–tre klisjéer på førstespråket ditt som handler om forelskelse eller kjærlighet.

  2. Oversett klisjéene du fant i oppgave A til norsk.

  3. Velg en av klisjéene fra oppgave A og skriv den på tavla både på førstespråket ditt og på norsk.

  4. Diskuter klisjéene dere har skrevet på tavla felles i klassen. Er dere enige i hva som er klisjé og ikke?

  5. Hvordan kan det noen ganger variere fra situasjon til situasjon hva som oppfattes som en klisjé? Er noen av setningene dere har skrevet på tavla mer klisjé enn andre?

Oppgave 2. Lag og omskriv klisjéer

Del 1: Lag egne klisjéer

Lag egne klisjéer inspirert av bildene under. Skriv ned minst én klisjé til hvert bilde.

Eksempel: Øynene hans lyste opp hele rommet.

Del 2: Gjør om klisjéer til mer originalt språk

  1. Se på klisjéene du laget til bildene i oppgave 2, del 1. Forsøk å gjøre om to av klisjéene til mer originale setninger, slik at de ikke blir oppfattet som en klisjé.

  2. Velg en av setningene i oppgave A og skriv den på tavla. Skriv også opp klisjéen den var knyttet til fra del 1.

  3. Diskuter klisjéene og de nye setningene fra oppgave B i fellesskap i klassen. Hva har dere endret på for å få mer originale og friske setninger sammenliknet med klisjéene i del 1? Hva må vi passe på for å unngå for mange klisjéer når vi skriver?

Oppgave 3. Undersøk klisjéer

En vegg full av norske suvenirer som kopper, vimpler, troll og kort med elg-motiv. Foran er et stativ med kort som har motiv fra norsk natur. Foto.

Bildet over er tatt fra en norsk suvenirbutikk. Mange som er i Norge, kjøper med seg som kopper, klistremerker og kort med , elg, norsk natur og norske flagg.

Del 1

  1. Studer innholdet på bildet over. Tenk at du jobber i suvenirbutikken og vil selge produktene til en turist. Skriv en kort mellom deg som selger og turisten.

    • Hva kan du si for å få solgt produktet? Du kan gjerne bruke klisjéer når du skal overbevise kunden.

  2. Øv på replikkene i dialogen sammen med en klassekamerat. Spill dialogen som skuespill foran hele klassen eller ei gruppe.

Del 2

  1. Hva er det som gjør at suvenirer av troll, elg og fjell og fjord blir solgt på norske suvenirbutikker?

  2. En del nordmenn synes norske suvenirer er litt klisjé. Hva kan være årsaken til det?

  3. Hvorfor oppleves noe som klisjé av en person, men ikke av en annen?

Del 3

  1. Hvilke suvenirer er typiske for andre land enn Norge? Velg deg et annet land enn Norge.

  2. Finn et bilde som viser noen typiske suvenirer fra dette landet (eller tegn en av suvenirene).

  3. Synes du suvenirene du har funnet i oppgave A er klisjé eller ikke? Begrunn svaret ditt.

Related content

Lær om klisjéer som språklige bilder.


CC BY-SAWritten by: Elisabeth Lønning.
Last revised date 01/31/2024

Learning content

Språklige virkemidler