Forbrukermakt for bærekraft
Tenk over
Er det ett eller flere av klimatipsene til Radical Broccoli-søstrene som du ble inspirert av? Hvilke, i så fall?
Som forbrukere kan vi påvirke hvilke varer og tjenester som tilbys. Hvis vi er mange nok som går inn for å kjøpe et produkt eller en bestemt type vare, vil flere butikker kanskje begynne å tilby det. Dermed blir det lettere tilgjengelig, og enda flere får muligheten til å kjøpe det.
I motsatt fall kan redusert salg skape oppmerksomhet rundt en bestemt problemstilling. I 2012 ble det satt i gang en kampanje mot produkter som inneholdt palmeolje. Mange forbrukere begynte å unngå disse produktene. Produsentene tok signalene, og i dag er forbruket av palmeolje redusert med to tredjedeler.
I Sweatshop-episoden nedenfor (10:40) ser vi fire ungdommer, deriblant influenseren Anniken Jørgensen, som reiser til Kambodsja. De ønsker å stille krav om åpenhet om arbeidsforhold i tekstilfabrikker, med et mål om å påvirke tekstilarbeidernes rettigheter.
Tenk over
Er det en eller flere saker som du er villig til å bruke din forbrukermakt på? Hvilke, i så fall?