Guidance
Bingoløp
Målet er fylle bingoplaten sin. Leken setter krav til utholdenhet, hukommelse og taktikk.
- Hver elev får ei bingoplate med tallene 1–20 organisert i to rekker. Målet er å finne alle tallene i kronologisk rekkefølge. En eller flere elever får ikke en bingoplate og fungerer som fangere, disse kan gjerne ha på vester.
- Tallene legges under kjegler – oddetall på den ene siden av banen og partall på den motsatte siden.
- Elevgruppen deles i to, og når leken starter, løper den ene gruppen til partallssiden og den andre til oddetallssiden. Eleven løfter en kjegle og ser hvilket nummer den har, og river så et hakk eller stikker et hull i bingoplaten over det tallet.
- Tallene skal løpes gjennom i rett rekkefølge. Starter du ved tallet 17, skal du deretter lete etter tallet 18, deretter 19, 20, 1, 2 og så videre. Det siste tallet blir i dette tilfellet 16. Når alle tallene er haket av, løper du til mål.
- Blir man fanget underveis i løpet, skal man overlate bingoplaten til fangeren, og man blir selv den nye fangeren.
- Hvis man er på den andre siden av kjeglerekken i forhold til løpefeltet, kan man ikke bli tatt.
- Den som står igjen som fanger når alle er ferdig, har tapt, eller den første som får haket av alle tall, vinner.
- Bruk færre eller flere tall.
- Skriv navn på muskelgrupper på den ene siden og ha bilder av muskelgrupper på den andre.
- Løp parvis eller i grupper.
Under ligger opplegget og mal til bingoplate som PDF–fil.
Files
- Bingoløp(PDF)