Undervisningsopplegg i badminton, økt 2
Repeter kort regler, serve, forehand og backhand muntlig med læringspartneren din i starten av økta.
Repeter læringsmåla. Skriv dem gjerne opp på ei tavle eller et lerret, og repeter i løpet av økta.
Repeter hva det betyr å gi positive og konstruktive tilbakemeldinger.
- Triksing med fjør og racket: Alle bruker hver sin racket og fjør.
- Slå ballen til hverandre i læringspar. Etter noen minutter skal dere prøve å få så mange sammenhengende pasninger som mulig på to minutter. De neste to minuttene skal dere prøve å slå rekorden fra forrige runde. Husk å gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger underveis.
Karusell: Tre læringspar går sammen. Tre stykker står på rekke på hver sin side av nettet. Førstemann starter med å serve over nettet for deretter å gå bakerst i rekka si. Den på motsatt side av nettet slår tilbake og stiller seg deretter bakerst i si rekke. Den andre i rekka (som nå er først i rekka) slår fjøra over nettet og stiller seg bakerst i rekka si, og slik fortsetter det. Fjøra skal gå kontinuerlig over nettet. Dere skal samarbeide om å klare flest mulig pasninger.
En vanskeligere variant er at dere forflytter dere til rekka på den andre banehalvdelen etter at dere har slått fjøra over nettet.
- Repeter serve: To læringspar går sammen på en bane. Ta en rask prat om teknikk før dere går i gang. Dere kan også se på videoen om serve. Hvert par server diagonalt til hverandre. En server, den andre tar imot med hendene og server tilbake (10 forehandserver og 10 backhandserver). Husk å gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger underveis.
- Servekonkurranse: To læringspar på en bane skal konkurrere mot hverandre. Legg to rockeringer nederst i de to hjørnene i ei av serverutene. Alle skal serve diagonalt over nettet, som i en vanlig badmintonkamp. Det er om å gjøre å få flest poeng, og paret må samarbeide for å få det til. Hver av dere får tre badmintonfjører og server deretter over nettet. Det er ett poeng for å treffe inni serveruta og to poeng for å treffe inni en av ringene. Hver person gjør seg ferdig med de tre servene sine før en fra det andre laget overtar. Når alle har servet en runde, teller dere opp poeng.
- Gjennomfør opplegget dere finner på siden Badmintonstafett.
Spill: To læringspar spiller dobbel på en bane. Før dere går i gang, skal hvert læringspar diskutere:
Hva er dere gode til, som dere kan bruke til deres fordel i spill? Nevn to ting.
Oppsummer hva dere har lært denne timen.
- Hva kan dere om regler, serve og clearslag?
Hva har dere gjort for å bidra til et godt samarbeid i par og grupper?
Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har dere gitt til læringspartneren deres?
Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har dere fått fra læringspartneren deres?
Hva betyr det å være en god lagkamerat? Hvordan var dere gode lagkamerater under servekonkurransen, badmintonstafetten og spilldelen?
Diskuter i læringspar eller grupper før dere oppsummerer i plenum.