Undervisningsopplegg i badminton, økt 1
Se videosnuttene over før timen, for eksempel i hjemmelekse.
Ta en prat om læringsmåla for perioden. Skriv dem gjerne opp på ei tavle eller et lerret, og repeter i løpet av økta.
Ta en prat om hva det betyr å gi positive og konstruktive tilbakemeldinger.
Triksing med fjør og racket en og en: Alle har hver sin racket og fjør. Her er forslag til noen øvelser:
- lave pasninger
- høye pasninger, gjerne opp i taket
- annenhver høy og lav pasning
- dempe fjøra på racketen
- slå fjøra under det ene beinet
- slå fjøra med racketen bak ryggen
- sette seg på gulvet (på rumpa) mellom hvert slag
- legge seg ned på ryggen mellom hvert slag
- Gå sammen i læringspar og slå pasninger til hverandre.
Gruppesamtale om badminton: Diskuter i læringspar eller gruppe, før dere oppsummerer i plenum. Hva vet dere om
- grep på racketen
- regler
- serve
- forehand og backhand
Praktisk gjennomgang av forehand- og backhandserve
- Se video om forehand- og backhandserve.
- Serveøvelse: To læringspar spiller på en bane. Hvert læringspar server diagonalt til hverandre. En server, den andre tar imot med hendene og server tilbake. Ta 10 forehandserver og 10 backhandserver. Husk å gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger underveis.
Hver gruppe ser på videoen om clearslag. Faglærer går igjennom teknikk og huskeregler med hver enkelt gruppe. Huskeregler:
- høy albue
- treffe fjøra med strak arm
- plassering av fjøra på motstanderen sin banehalvdel (langt bak)
- Clearslag: Samarbeid i læringspar ved å slå clearslag til hverandre. Hvor mange slag klarer dere sammenhengende? Minn hverandre på å ha høy albue og å treffe fjøra med strak arm. Husk å gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger underveis.
- Spill: To læringspar på hver bane. Hvert læringspar spiller single mot hverandre til 5 poeng. Så spiller det andre læringsparet single mot hverandre til 5 poeng. Deretter spiller alle fire dobbel til 5 poeng. Gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger etter hver kamp.
Oppsummer i læringspar hva dere har lært denne timen.
- Hva husker dere om regler, serve og clearslag?
Hva har dere gjort for å bidra til et godt samarbeid i par og grupper?
Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har dere gitt til læringspartneren deres?
Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har dere fått fra læringspartneren deres?
Diskuter i læringspar eller gruppe før dere oppsummerer i plenum.