Undervisningsopplegg i badminton, økt 3
Repeter kort regler, serve, forehand og backhand muntlig med læringspartneren din i starten av økta.
Repeter læringsmåla. Skriv dem gjerne opp på ei tavle eller et lerret, og repeter i løpet av økta.
Repeter hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger du har fått fra læringspartneren din de to første øktene.
De samme øvelsene går igjen i de tre undervisningsoppleggene. Bakgrunnen for dette at dere skal oppleve mestring og framgang i øvelser dere har gjort før. Etter hvert som dere får tak på øvelsen, kan dere gå raskere fram og bruke mindre tid på hver øvelse enn det dere gjorde i starten.
- Triksing med fjør og racket: Alle finner hver sin racket og fjør.
- Slå fjøra til hverandre i læringspar. Etter noen minutter skal dere prøve å få så mange sammenhengende pasninger som mulig på to minutter. Prøv å variere slagene ved å for eksempel bruke både forehand- og backhandslag. De neste to minuttene skal dere prøve å slå rekorden fra forrige runde. Husk å gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger underveis.
- Karusell: Tre læringspar går sammen. Tre stykker står på rekke på hver sin side av nettet. Førstemann starter med å serve over nettet for deretter å gå bakerst i rekka si. Den på motsatt side av nettet slår tilbake og stiller seg deretter bakerst i si rekke. Den andre i rekka (som nå er først i rekka) slår fjøra over nettet og stiller seg bakerst i rekka si, og slik fortsetter det. Fjøra skal gå kontinuerlig over nettet. Dere skal samarbeide om å klare flest mulig pasninger.
En vanskeligere variant er at dere forflytter dere til rekka på den andre banehalvdelen etter at dere har slått fjøra over nettet.
Gjennomfør opplegget dere finner på sida Badmintonstafett.
Spillet "Kongen": To læringspar går sammen. Parene skal spille dobbel mot hverandre. Bestem hvilken bane som er "kongen". Nummerer banene. Ved bruk av sju baner er "kongen" på bane sju. Dere spiller på tid, for eksempel tre minutter per kamp. Når tida er ute, skal paret som vant kampen, bevege seg en bane nærmere "kongen", mens de som tapte, skal bevege seg en bane nærmere bane 1. Deretter spiller alle en ny kamp på tre minutter og beveger seg til ny bane etter det. Slik fortsetter det.
Forslag til variant: Spill single på halv bane. Rulleringa skjer på den samme måten som over.
Før dere går i gang, skal hvert læringspar diskutere:Hva er dere gode til, som dere kan bruke til deres fordel i spill? Nevn to ting.
Alle skriver en individuell egenvurdering der dere svarer på spørsmålene under.
Hva kan du om regler, serve og clearslag?
Hva har du gjort for å bidra til et godt samarbeid i par og grupper?
Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har du gitt til læringspartneren din?
Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har du fått fra læringspartneren din?
Hva betyr det å være en god lagkamerat? Hvordan var du en god lagkamerat under servekonkurransen, badmintonstafetten og spilldelen? Gi minst tre eksempler.