Sneakerheadz
Dokumentarfilmen Sneakerheadz viser hvordan lidenskapen for skotypen sneakers har gått fra å være en subkultur til å bli allemannseie. I filmen møter vi flere kjente personer fra sneakers-miljøet, både designere og skosamlere.
Filmen peker også på sneakerskulturens skyggeside. Ifølge filmskaperne skjer det om lag 1000 sneakers-relaterte drap hvert år. Mange av de drepte er unge mennesker som mister livet i forbindelse med overfall og ran av skoene de går med.
Tidligere måtte sneakers-samlerne oppsøke de fysiske butikkene i de store amerikanske byene for å få kjøpt de skoparene de hadde lyst på. I dag foregår mye av handelen over Internett. Framveksten av Internett har også bidratt til at sneakerskulturen har gått fra å være et amerikansk fenomen til å spre seg globalt.
Sneakers er en skotype nært beslektet med tradisjonelle joggesko og tennissko. Ordet «sneaker» ble først tatt i bruk av reklamemannen Henry Nelson McKinney.
Utviklingen av skotypen startet på midten av 80-tallet, da Nike kom med nye sko som kombinerte sportsdesignet fra basketballsko med elementer fra såkalt gatekultur som hiphop og skating.
Related content
Hvordan har mote- og reklamebransjen hentet inspirasjon fra hiphop- og skate-kulturen for å nå ut til målgruppen med skoene de selger?