Bedriftens ansikt utad
Når vi tar på oss en uniform, tar vi samtidig på oss rollen som selskapets ansikt utad. Da representerer vi bedriften og arbeidsplassen vår.
Alle mennesker blir preget av sin oppvekst, kultur, familie og venner. Ved å ta på oss uniform legger vi til side det private og våre egne personlige meninger. Vi blir da sett på som firmaets ansikt utad. Selskapets omdømme er viktig, kanskje noe av det viktigste i kampen om gjestene.
Tenk etter
Hvilke faktorer kan være med på å ødelegge et godt omdømme?
Tenk deg at du kommer inn i en hotellresepsjon og skal sjekke inn. Det står to damer ved resepsjonsdisken. Den ene er kledd i hotellets uniform, med nystrøket skjorte. Hun har oppsatt hår og er diskret sminket. Hun ser deg med det samme og ønsker deg smilende velkommen.
Dama som står ved siden av, jobber også i resepsjonen, men har beholdt sine private klær. Hun går kledd i en utringet topp, har farget håret i en rosa nyanse, har pirsing i ansiktet og store, tydelige tatoveringer nedover armene. Hun er for opptatt med sin mobiltelefon til å registrere at du kommer inn.
Hvem av disse to representerer arbeidsplassen sin best?
Det er ikke sikkert at dama med rosa hår er mindre hyggelig og hjelpsom enn dama i uniform. Hun er kanskje veldig god i flere språk og dyktig i jobben sin. Men gjestens førsteinntrykk blir dessverre feil. Dama med rosa hår blir ufrivillig satt i bås og vurdert ut i fra sitt utseende. Hun vil nå måtte bruke lengre tid på å vinne gjestens tillit. Gjestens førsteinntrykk kan gjøre det vanskeligere å kommunisere.
Selv om en gjest går kledd som punker og har rød hanekam, betyr ikke det automatisk at han er husokkupant og går i protesttog mot omverdenen. Han er kanskje økonomistudent og spiller fiolin på fritida.
Kvinner som bærer muslimske hodeplagg, gjør kanskje dette fordi det er en tradisjon, og fordi det er praktisk. Vårt inntrykk er ofte at muslimske kvinner er ei undertrykt gruppe som lar mannen bestemme.
Tenk over
Det er helt vanlig å gjøre seg opp en mening om folk ut fra deres klesstil og utseende. Vi glemmer ofte enkeltindividet og skjærer alle over en kam. Som vertskap må vi bestrebe oss på å se og forholde oss til hvert enkelt individ med respekt og en positiv holdning!
Related content
Du er resepsjonist. Det kommer nye gjester, og du vet at hotellet er overbooket og du må flytte dem til nabohotellet som har lavere standard.