Vertskapets atferd
Et vertskap er først og fremst den eller de som tar imot gjestene og føler et ansvar for at de skal trives og ønske å komme tilbake. Vertskapsrollen handler ikke bare om å ønske velkommen, men også om å bidra til at helhetsinntrykket av bedriften blir positivt.
Det første møtet er alltid viktig. Førsteinntrykket gir oss ofte et lite innblikk i gjestens personlighet, men det kan også sende oss i feil retning, og vi kan komme i skade for å gjøre oss opp en formening om vedkommende som kan vise seg å være feil. Det er derfor viktig at vår atferd viser at vi som profesjonelle representanter for arbeidsplassen prøver å skaffe oss innsikt i hvilke behov og ønsker gjesten har.
Det er lett å dømme folk etter førsteinntrykket. Men husk at vår jobb er å gjøre vårt beste for at alle gjester skal føle seg velkommen.
Ønsker vi en gjest velkommen med et smil, skaper vi en positiv relasjon. Det er viktig å tenke på at du sender ut signaler som gjestene ser på som positive.
Din rolle som vert vil bli lagt merke til av gjestene, og det er viktig å gjøre sitt beste for at hver enkelt gjest blir tatt vare på. Et profesjonelt vertskap sørger for at alle gjestene har det trivelig.
Tenk over
Møter vi en gjest med et smil og en utadvendt holdning, gir vi et positivt førsteinntrykk. På hvilke andre måter kan vi møte en gjest slik at hun eller han føler seg velkommen?