Skip to content
Work Assignment

Selgende varepresentasjon – indre salgsmiljø

Det indre salgsmiljøet er viktig for både kunder og ansatte. Her får du noen utfordrende og kreative oppgaver om indre salgsmiljø.

Tips til oppgaveløsing

For å ha det litt gøy når dere løser denne oppgaven, kan dere laste ned det gratis tegneprogrammet Sweet Home 3D.

Sweet Home 3D er et program som hjelper deg med å tegne rom for rom, sette inn vinduer og dører og møblere. Resultatet kan du studere både to- og tredimensjonalt.

Last ned

Programmet finnes på engelsk og svensk. Her kan du laste det ned: Sweet Home 3D (sweethome3d.com).

Oppgave 1

Du skal åpne en ny skobutikk i byens gågate. Skobutikken har et bredt utvalg av sko til alle aldersgrupper, og det er viktig at skoene blir riktig eksponert. Lokalet er kvadratisk, omtrent hundre kvadratmeter (10 m x 10 m). Det er vinduer på én vegg, og inngangsdøra er midt på denne veggen. Ta ellers utgangspunkt i deg selv, bestem årstid og sortiment og lag ei skisse av hvordan det indre salgsmiljøet skal utformes. Du skal også plassere ut varene.

Oppgave 2

Du har fått i oppgave å innrede en butikk som skal selge kosmetikk til jenter (unge damer). Butikken ligger i et kjøpesenter. Lokalet er sju meter langt og sju meter bredt. Tegn en skisse og beskriv innredning, farger, stil, utstillinger, vareplassering, og så videre.

Oppgave 3

Du har fått i oppgave å innrede en butikk som skal selge produktet x. Velg produkt selv og beskriv målgruppen. Fortell hvor butikken skal ligge, og hvordan lokalet er (størrelse, omgivelser, og så videre). Beskriv hvordan du vil utforme butikken. Tegn en skisse og beskriv innredning, farger, stil, utstillinger, vareplassering, og så videre.

Oppgave 4

Du har fått i oppgave å innrede en butikk for gamingutstyr. Butikken skal ligge inne på et stort og nytt kjøpesenter og være cirka 200 kvadratmeter. Det er viktig at målgruppa trives og kan prøve nye produkter som kommer inn i butikken. Tegn en skisse og innred etter eget ønske når det gjelder farger, stil, utstillinger, vareplassering, og så videre.