Skip to content
Article

Salgsform og vareplassering

Varene plasseres ikke tilfeldig rundt i butikken. Vareplasseringen avhenger av hvilken salgsform butikken har, og om butikken tilhører en kjede. Hvor i butikken, i hvilken hylle og hvor i hyllen en vare blir plassert, har stor betydning for hvor godt den vil selge.

Salgsformer

Det finnes tre salgsformer:

  • fullservice
  • selvbetjening
  • selvvalg

Fullservice

Ved fullservice finner ekspeditøren fram varene og tar imot betaling. Dette var vanlig i gamle dager. Da foregikk salget over disk, og kjøpmannen sto bak disken og ekspederte hver enkelt kunde. I dag brukes ikke fullservice så mange steder, men det forekommer fortsatt, for eksempel ved salg av reseptpliktige medisiner på apoteket.

Selvbetjening

Ved selvbetjening plukker kunden selv ut varene og tar dem med seg til kassa. Dette er i dag den mest brukte salgsformen uansett bransje.

Selvvalg

Selvvalg er en mellomting mellom fullservice og selvbetjening. Når du for eksempel er i en møbelforretning og skal kjøpe en sofa, ser du først på de ulike sofaene som er stilt ut. Hvis du trenger mer informasjon om sofaene eller ønsker å bestille, tar du kontakt med betjeningen.

Hvilke varer hører sammen?

For å få til en god plassering må vi vite noe om hvilke varer som hører sammen. Hele vareutvalget i en butikk kalles butikkens sortiment.

Sortimentet deles inn i ulike varegrupper. Eksempler på varegrupper kan være frysevarer, frukt og grønnsaker, hermetikk og melkeprodukter.

Innenfor hver varegruppe finnes ulike produktvarianter. Produktvariantene i varegruppen melkeprodukter er for eksempel lettmelk, skummetmelk, fløte og yoghurt.

Varegrupper som hører nært sammen, kalles varefamilier. I en klesforretning er for eksempel bukser og belter én varefamilie, mens skjorter og slips er en annen.

Magnetvarer og impulsvarer

er varer som kundene kommer til butikken for å finne. er varer som kundene ikke er kommet for å kjøpe, men som de kanskje tar med seg likevel fordi varene har en god pris eller er plassert på en strategisk måte, for eksempel ved kassa. Aviser, sjokolade, ukeblader og snacks er typiske impulsvarer.

Magnetvarer er noe butikker ofte benytter for å lede trafikkstrømmen til butikken og inne i butikken. Eksempler fra dagligvarebransjen er middagsprodukter, brødvarer og melk.

Impulsvarer er nesten alltid plassert lett synlig i butikken. De står gjerne i fronten for å trekke folk inn i butikken, eller de er plassert i nærheten av kassene, der kundene må forbi og lett får øye på dem.