Markedsstrategiske vurderinger – Dyreparken i Kristiansand
Nettsida til Dyreparken i Kristiansand.
Se videoen ovenfor, og noter ned viktig informasjon underveis.
I videoen sier markeds- og kommunikasjonsdirektøren: "Vi er mer enn bare en park. Vi er en destinasjon."
Når en reiselivsdestinasjon tilbyr både overnatting, servering, attraksjoner og transport, kaller vi det et helhetlig reiselivsprodukt.
Beskriv Dyreparken i Kristiansand som et helhetlig reiselivsprodukt.
Forklar hva som menes med produkt som konkurransemiddel. Gi eksempler på hvordan Dyreparken bruker dette konkurransemiddelet.
Forklar begrepene, og bruk gjerne eksempler fra Dyreparken i forklaringen:
markedsstrategi
markedsmiks
markedssegmentering
målgruppe
konkurransemidler
merkevarebygging
Hva kjennetegner merkevaren "Dyreparken i Kristiansand"?
Beskriv og vurder Dyreparken sitt arbeid med merkevarebygging.
Konkurransemidler er strategiske virkemidler som bedrifter bruker for å posisjonere seg i markedet. Disse blir også kalt de fem P-er, som står for produkt, pris, påvirkning (markedskommunikasjon), plass (distribusjon) og personale.
Utforsk og vurder hvordan Dyreparken i Kristiansand bruker ulike konkurransemidler. Vis til konkrete eksempler for sammensetningen og bruken av konkurransemidlene.
Hvilket konkurransemiddel mener du Dyreparken legger mest vekt på? Begrunn svaret, og vis til konkrete eksempler.
Utforsk ulike markedsstrategier som Dyreparken kan bruke i tida framover.
Lag en presentasjon eller skriv en tekst som du kaller "Dyreparken i Kristiansand sin markedsstrategi".
Dyreparken åpnet dørene for første gang 25. juni 1966. Gjennom årenes løp har parken utviklet seg til å bli en av Norges største turistattraksjoner, med over én million besøkende årlig.
Kristiansand Dyrepark er opptatt av å tenke nytt og innovativt, og de jobber kontinuerlig med å utvikle og satse på nye konsepter. Dyreparken har blant annet tatt i bruk ny teknologi. I videoen under blir Dyreparken omtalt som verdens mest digitaliserte temapark.
Videoen under gir en liten presentasjon av Dyreparkens app.
Dyreparken har plassert ut cirka 200 beacons i parken for å kunne tilpasse opplevelsen til hver enkelt gjest. En beacon er en sender som er koblet til en app. Med denne kan gjestene i Dyreparken få meldinger om ekstra opplevelser og aktiviteter i parken. Et eksempel er at en gjest kan få varsel på telefonen med meldinga: "Hei! Vi skal straks fôre tigrene. Det står ikke på programmet, men du er hjertelig velkommen."
Tror du at alle i Dyreparkens målgruppe er fortrolig med parkens digitaliserte tjenester? Diskuter med en medelev.
Drøft fordeler og ulemper med bruk av ny teknologi for Dyreparken i Kristiansand.
Hvordan ser du for deg framtidas Dyrepark i Kristiansand? Tenk kreativt, og beskriv noen konkrete idéer, og tegn gjerne noen skisser for å illustrere.