Markedsstrategi
Når vi skal lage en markedsstrategi, må vi blant annet vurdere
- segmentering (oppdeling) av markedet og valg av målgrupper
- bruk av konkurransemidler
Markedssegmentering vil si å dele markedet inn i ulike segmenter eller deler ut fra visse fellestrekk. Hvert segment består av mest mulig like kunder, som utgjør en kundegruppe. Kundegruppene er potensielle kunder, og kalles målgrupper. Bedriften må velge ut attraktive og lønnsomme målgrupper som de konsentrerer markedsføringsinnsatsen mot.
Et hotell vil eksempelvis ønske å henvende seg til en bestemt målgruppe. Hvis hotellet ligger avsides til på Vestlandet, kan målgruppa være turister som ønsker flott natur og rolige omgivelser. Er hotellet derimot plassert i en storby rett ved et sportsstadion eller et konsertlokale, så kan målgruppa være publikum som kommer reisende til disse arrangementene.
Konkurransemidlene kan oppsummeres i fire eller fem p-er. Den femte p-en er personale, men den regnes ikke alltid som et selvstendig konkurransemiddel.
Produkt
Produktet er de varene og tjenestene som bedriften omsetter. For mange bedrifter er selve produktet det viktigste konkurransemiddelet. Dette gjelder for eksempel Apple som satser mye på produktutvikling og kvalitet for produktene sine.
Pris
Pris kan være avgjørende for om produktet lykkes i markedet eller ikke. Mange bedrifter har pris som sitt viktigste virkemiddel. Dette gjelder for eksempel Europris som har en såkalt lavprisprofil.
Plass (distribusjon)
Distribusjonsstrategi går ut på å velge hvordan produktene skal tilbys kundene. Produktene kan tilbys via visse typer butikker, i spesielle kjeder, på nett, via "home parties" eller lignende.
Enkelte bedrifter satser på eksklusiv distribusjon, det vil si bare distribusjon via utvalgte kanaler. Dette gjelder for eksempel hårpleieproduktene fra Renati som bare selger varene sine via frisørsalonger.
Påvirkning (markedskommunikasjon)
Markedskommunikasjon er overføring av et markedsføringsbudskap fra en bedrift til en mottaker. Hensikten med markedskommunikasjon er å skape tillit og kjennskap til produkt og virksomhet, å informere om produktegenskaper og å motivere til kjøp. Markedskommunikasjon kan skje via ulike kommunikasjonskanaler, som internett og sosiale medier, TV, radio, aviser og tidsskrifter.
Personale
Personalet blir i noen sammenhenger omtalt som den femte og siste p-en i rekken av konkurransemidler.
Personalets rolle kan være svært viktig for kundenes kjøpsopplevelse. For eksempel kan en dyktig selger med god produktkunnskap i mange tilfeller være avgjørende for om kunden handler noe. En god kjøpsopplevelse vil også kunne føre til økt sannsynlighet for gjenkjøp, som igjen kan legge grunnlaget for langsiktige og lønnsomme kundeforhold.
Måten en virksomhet bruker og kombinerer konkurransemidlene på, kalles markedsmiks. For at markedsmiksen skal fungere godt, må vi tenke helhet, og vi må bruke konkurransemidlene på en måte som gjør at de støtter opp om den valgte markedsstrategien.
Har bedriften valgt høy pris, som for Rolex-klokker, vil produktet og personalet være viktige konkurransemidler. Produktet må forbindes med kvalitet, og personalet må inneha god produktkunnskap og yte god service. Distribusjon og markedskommunikasjonen må også tilpasses en målgruppe med høy betalingsvillighet.
Bedrifter som velger en lavprisstrategi, som Europris, må velge en miks av konkurransemidler som passer til denne strategien. Bedriften kan ikke ha en lavprisprofil og samtidig ha utsalgssteder som oser av luksus. Tvert imot vil de ha enkle, funksjonelle lokaler som kan driftes kostnadseffektivt. En lavpriskjede annonserer ikke i blader hvor målgruppa er opptatt av eksklusive produkter, men bruker heller markedsføringsbudsjettet sitt på å sende ut egne såkalte annonseblader.
Markedsmiksen
Markedsmiksen vil si sammensetningen og bruken av konkurransemidlene produkt, pris, plass (distribusjon), påvirkning (markedskommunikasjon) og personale.