Markedsaktivitet for nærbutikken
I denne oppgaven kan dere jobbe alene eller i små grupper. Målet er at dere skal planlegge, gjennomføre og evaluere en markedsaktivitet eller et arrangement for en selvvalgt butikk.
Forberedelse
Kontakt en butikk dere liker, eventuelt praksisbedriften deres, og avtal et møte med sjefen eller den daglige lederen. Husk å presentere dere høflig og fortell at det handler om et skoleprosjekt.
Til møtet må dere forberede en presentasjon av oppgaven. Spør også om det er produkter eller andre ting butikken kanskje trenger hjelp til å skape oppmerksomhet rundt.
Spør den daglige lederen om dere kan få planlegge, gjennomføre og sammen evaluere et lite arrangement eller en markedsaktivitet for det de ønsker å få oppmerksomhet rundt.
Bli enige om målgruppen for arrangementet. Sett målbare mål for evalueringen under og etter arrangementet.
Eksempler på markedsaktiviteter kan være
en brosjyre
en annonse i sosiale medier
en smaksstand
et arrangement av eget ønske
en kundekveld
Planlegg arrangementet og diskuter planen med butikken. Gjør nødvendige endringer og sett en dato for gjennomføring.
Gjennomfør arrangementet eller aktiviteten i samråd med butikken.
Evaluer i etterkant: Hva var bra, hva kunne ha vært annerledes, og hva ble resultatet?
Presenter for hverandre i klassen og reflekter over hvilken effekt markedsaktiviteter kan ha for små bedrifter.
Lykke til!