Lokalt reiselivsprodukt
Del 1: Lokalt reiselivsprodukt
Ta utgangspunkt i et lokalt reiselivsprodukt dere kjenner til. Eventuelt kan dere gå inn på internett og finne et lokalt reiselivsprodukt. Tenk dere at et turistkontor ønsker hjelp til å lage en markeds- og aktivitetsplan for dette reiselivsproduktet, og at de derfor ber dere om å undersøke og komme med forslag til følgende:
- Hvordan vil du beskrive det aktuelle produktet?
- Hva er kjernen?
- Hvilke periferitjenester har produktet?
- Hvilke målgrupper passer produktet best for?
- Hvordan kan vi best nå fram til disse målgruppene?
- Hvilke kanaler vil du bruke for å selge og distribuere dette produktet?
Hvor viktig er dette produktet for destinasjonen i sin helhet?
Noter svarene deres i et felles dokument.
Del 2: Lag en markeds- og aktivitetsplan
Tilbudet skal lanseres om ca. seks måneder på en stor nasjonal reiselivsmesse, og håpet er at det skal trekke besøkende etter denne messa.
Lag en markedsplan for produktet.
Lag en konkret aktivitetsplan med markedsaktiviteter dere vil bruke for å nå de aktuelle samarbeidspartnere og målgruppene.
Related content
En markedsplan er en konkret beskrivelse av hvilke markedsaktiviteter bedriften planlegger for en gitt periode.
Markedsaktivitetene er en viktig del av markedsplanen. Det er en konkret beskrivelse av de aktivitetene vi ønsker å gjennomføre i en gitt tidsperiode.
Del 3: Lag en markedsføringskampanje for reiselivsproduktet
Planlegg og lag utkast til en markedsføringskampanje for produktet, dere velger selv i hvilken form.
Related content
Vi skal nå steg for steg gå gjennom hvordan vi kan lage en enkel markedsføringskampanje. Vi viser et eksempel på hvordan en kampanje kan se ut.
Del 4: Rollespill – Planlegg og gjennomfør en markedsaktivitet
Velg en markedsaktivitet fra listen deres som dere ønsker å gjennomføre i klassen.
Klassen representerer både kunder og gjester.
Markedsaktiviteten kan for eksempel være messestand, lansering av produktet, et informasjonsmøte eller liknende.
Bruk eventuelt materiell dere har laget til markedsføringskampanjen.
Related content
Å arrangere et vellykket arrangement eller en event krever god planlegging.
Det er mange ting å huske på når man planlegger et arrangement. En av de viktigste tingene er å lage et budsjett og holde seg til det.