Ulemper ved veitransport
Et høyt antall biler fører med seg både trafikkulykker og miljøulemper. Myndighetene arbeider ut fra en nullvisjon i trafikksikkerhetsarbeidet. Nullvisjonen er definert slik: 0 drepte og 0 hardt skadde i trafikken.
Nullvisjonen handler om:
- å arbeide for unngå trafikkulykker med alvorlige konsekvenser
- å sikre et akseptabelt risikonivå i veitrafikken
I arbeidet med å redusere risikoen definerer myndighetene risiko slik:
Ulykkesrisiko = sannsynlighet for ulykke x konsekvens av ulykke.
Sannsynligheten for ulykke henger sammen med forhold ved:
- føreren (trøtthet, årvåkenhet, konsentrasjon, distraksjon, erfaring m.m.)
- kjøretøyets tekniske stand (bremser, dekk m.m.)
- friksjonen mellom kjøretøyets hjul og veibanen (været – liten friksjon ved is på veien, bedre friksjon på tørt sommerføre)
- veibanen (svinger, helning, sikt)
- trafikkmiljøet (oversiktlig, uoversiktlig)
Konsekvensen av en ulykke henger sammen med den samlede bevegelsesenergien som er involvert i ulykken.
Denne avhenger igjen av kjøretøyets masse og hastighet (bevegelsesenergi = ½ x masse x hastighet2). Dette er det samme du lærte under føreropplæringen – om du dobler hastigheten, firedobler du bremselengden. Du firedobler imidlertid også bevegelsesenergien, og dermed konsekvensene av en ulykke.
I arbeidet for å øke sikkerheten på vei iverksetter myndighetene en lang rekke tiltak for å redusere sannsynligheten for uhell og alvorlighetsgraden ved uhell.