Skip to content
Article

Norsk samferdselspolitikk

I dette avsnittet tar vi for oss de overordnede målene for norsk samferdselspolitikk. Det dreier seg om framkommelighet, trafikksikkerhet og miljø.

Overordnede mål

Norsk samferdselspolitikk dreier seg i dag i all hovedsak om å oppfylle sektorens overordnede mål:

  • sikre framkommelighet
  • redusere trafikkulykker
  • redusere miljøulemper

Pressproblemer i byene

Politikerne begynner nå å bli klar over at det ikke er mulig å dekke etterspørselen etter transport ved å tilrettelegge for ubegrenset bruk av bil i de største byene. I områder med lav befolkningstetthet er problemene små – og i områder med høy befolkningstetthet er problemene tilsvarende store.

Utfordringer i Oslo

Problemene er størst i hovedstaden. Oslo forventes å vokse med rundt 250 000 mennesker i løpet av de neste 20 årene. Dette tilsvarer omtrent befolkningsmengden i hele Nordland fylke.

Framkommeligheten kan ikke sikres gjennom å bygge ut veinettet. Regnestykket er enkelt. Et kjørefelt har en kapasitet på cirka 1200 biler per time. (1 time = 60 minutter à 60 sekunder = 3600 sekunder). 3 sekunders avstand mellom hver bil gir maksimalt 1200 biler per time. Slippes det flere enn 1200 biler inn i et kjørefelt per time, går hele trafikken i stå.

Se for deg at de nye innflytterne til Oslo bruker bil til og fra jobb. Hvor mange nye kjørefelt må vi da bygge ut i Oslo de neste 20 årene for å avvikle den forventede økte trafikken?

Anslag over trafikkutviklingen

Vi går ut fra at 250 000 nye personer bosetter seg i Oslo de neste 20 årene, og at 40 prosent av dem er yrkesaktive. De yrkesaktive reiser til og fra jobb i hver sin bil i rushperiodene om morgenen og ettermiddagen. Allerede i dag er kapasiteten på det eksisterende veinettet fullt utnyttet i rushperiodene.

  • Antall innflyttere: 250 000
  • Antall som skal reise samtidig på jobb og bruker bil (40 %): 100 000
  • Kapasitet per kjørefelt per time i rushtrafikk: 1200 biler per time

Antall nye kjørefelt som må bygges for å avvikle den økte trafikken i rushperiodene med veitransport:

100 000 : 1200 = 83

Å bygge ut 83 nye kjørefelt i Oslo i løpet av de neste 20 årene er ikke mulig. Derfor ser politikerne etter alternative løsninger.

Hvilken løsning ville du ha valgt om du måtte løse dette problemet?